چکیده:
نارساخوانی در کودکان از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان با ناتوانیهای ویژه یادگیری با آن مواجهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان نارساخوان منطقه پیربکران اصفهان در سال تحصیلی 97 – 98 بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ نفر از کودکان نارساخوان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه چینش گردیدند. گروه آزمایش مداخله ذهن آگاهی را طی دو و نیم ماه و هفتهای یک جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی،1387)، پرسشنامه کارکردهای اجرایی (جیوآ و دیگران، ۲۰۰۰) و پرسشنامه اضطراب اسپنس(اسپنس و همکاران، 2003) از موارد استفادهشده در این پژوهش بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان تاثیر معناداری داشته است (001/0 < p ). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن آگاهی میتواند به عنوان یک درمان کارآمد برای افزایش کارکردهای اجرائی و کاهش اضطراب کودکان نارساخوان استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که درمان ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان تأثیر معناداری داشته است (001/0 < p ).
بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن آگاهی میتواند به عنوان یک درمان کارآمد برای افزایش کارکردهای اجرائی و کاهش اضطراب کودکان نارساخوان استفاده شود.
ذهن آگاهی کودک محور یکی روشهای جدیدی است که کاربرد بالینی آن برای کودکان دارای اختلالهای نارسایی توجه – بیشفعالی ، افسردگی ، اضطراب ، اختلال استرس پس از سانحه ، وسواس فکری و عملی و پرخاشگری ، اثر بخش بوده است (بوردیک ، ۲۰۱۴).
تأييد كارآيي درمان ذهن آگاهي در بهبود مؤلّفههاي روانشناختي كودكان و نوجوانان و بزرگسالان و عدم انجام پژوهشي در راستاي بررسي اثربخشي درمان ذهنآگاهي بر كاركردهاي اجرايي و اضطراب کودکان نارساخوان، موجب گردید مسأله اصلی این پژوهش، برسی این نکته باشد که آیا ذهنآگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرائی و اضطراب کودکان نارساخوان تأثیر دارد؟ روش اجرا روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود.
در نهایت بر روی گروه آزمایش مداخله درمانی ذهنآگاهی اقتباس شده از کتاب راهنمای آموزش مهارت های ذهن آگاهی برای کودکان و نوجوانان (بوردیک، 2014، ترجمه منشئی، اصلی آزاد، حسینی و طیبی، 1396) بود.
در نهایت جهت بررسی اثر بخشی ذهن آگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرائی و اضطراب کودکان نارساخوان از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ذهنآگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرائی و اضطراب کودکان نارساخوان انجام شد.