چکیده:
شرکتها برای رشد از راهبردهای متفاوتی استفاده میکنند. رشد از طریق ادغام و تحصیل از سریعترین روشهای رشد و توسعه سازمانهاست. در طول دو دهه گذشته با وجود گزارشات مداوم شکست در بسیاری از فرایندهای ادغام و تملیک شرکتها، توجه به این فرایند از سوی مدیران و پژوهشگران، به طور چشمگیری در حال افزایش است. هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل موفقیت فرایند ادغام و تملیک در شرکتهای ایرانی است. محیط پژوهش حاضر، مدیران و کارشناسان مالی و حسابرسان موسسات و شرکتهای ادغام شده در ایران میباشند. در پژوهش حاضر که از روش پژوهش کیفی با رویکرد مبتنی بر نظریهپردازی زمینهبنیان استفاده شده، جهت تحلیل دادههای کیفی از روش حاصل از مصاحبهها از تکنیک تجزیه و تحلیل تم استفاده شده است. جمعآوری دادهها و انجام آزمونهای کیفی از اسفند ماه سال 1395 تا خرداد سال 1397 به انجام رسیده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بوده که مدل مورد نظر، با توزیع مصاحبهها در بین 15 نفر از اعضای جامعه، به اشباع نظری رسیده است. نتایج حاصل از تکنیک تجزیه و تحلیل تم نشان میدهد که عوامل مالی، استراتژیک و رفتار سازمانی به ترتیب از مهمترین عوامل علی موثر بر موفقیت ادغام و تملیک بوده و زیرساختهای اقتصادی، مدیریتی، حقوقی و قانونی و مالی به ترتیب از مهمترین عوامل زمینهای موثر بر ادغام وتملیک میباشند. همچنین استفاده از راهبردهای پیادهسازی ادغام و تملیک در سه مرحله راهبردهای حین ادغام و قبل از ادغام و پس از ادغام پیامدهایی همچون تسهیل فرایندهای معاملاتی، کارآمدی مالی، کارآمدی استراتژیک و کارآمدی سازمانی به دنبال خواهد داشت. در این مسیر چالشهای استراتژیک، سازمانی، مدیریتی، فرهنگی و حقوقی و قانونی به ترتیب مهمترین چالشهای پیش روی موفقیت و عوامل شرایط شکلگیری، انگیزههای مشترک، منابع مشترک، اهداف و مقاصد، فرایندها و ساختار سازمانی به ترتیب مهمترین عوامل تسهیلکنندههای فرایند ادغام وتملیک میباشند.
Companies use different growth strategies. Mergers and acquisition is considered to be the fastest by the organizations. Contrary to the continuous failure report of M&A activity in the last two dacades, managers and researches inclinatoin toward this strategy has increasingly been growing. The purpose of this study is to identify and prioritize the key success factor of Merger and acquisition process of Iranian companies. The present research fundamental in terms of objective and in terms of type, descriptive-exploratory. The theme analysis technique used to analyze the qualitative data obtained from the interviews. Data extracted between the years 2015 until 2018. The sampling method is objective oriented and theoretical saturation has happened with performing interview with 15 of population. The results from theme analysis shows the Financial, strategic and human behavior reasons were respectively the most impont casual factors of M&A success. In addition, economic, management, legal and financial infrastructure has been respectively the most important contextual factors of M&A success. Action strategies are pre-merger, Merger and post-merger strategies, which will probably result in concequences such as, facilititation of transaction, financial efficiency, strategic efficiency and organizational efficiency. Challenges to the strategies are respectively, strategic, managerial, and cultural and objectives and forming conditions, mutual incentives, mutual objectives, common resources, procedures and organizational structure were respectily the most important moderators of M&A success.