چکیده:
چکیده کلیشههای جنسیتی از دیرباز نقش تعیینکنندهای در شکلگیری نگرش انسان به تواناییهای زنان و مردان و بویژه تفاوتهای میان این دو جنس داشته است. اما غالبا دادهها و نتایج پزوهشهای علمی نتیجهای مغایر با آنچه کلیشههای جنسیتی به ما آموختهاند دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسهای کلیشه جنسیتی برتری تفکر در مردان و احساس در زنان در میان دانشجویان بود. پژوهش حاضر پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای میباشد و جامعه آماری آن 12000 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بودند. 370 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ویژگیهای شخصی وابسته به جنس اسپنس و پرسشنامه سنخنمای مایرز- بریگز بود. دادههای پژوهش بر اساس آزمون تیمستقل و تحلیل کواریانس با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از این پژوهش بدین شرح است: بین دانشجویان زن و مرد در کارکردهای تفکر و احساس تفاوت معنیدار وجود دارد. دانشجویان زن نمرات بالاتری در احساس و دانشجویان مرد نمرات بالاتری در کارکرد تفکر گرفتهاند. بین دانشجویان زن و مرد در کارکردهای شهود و تفکر تفاوت معنیدار یافت نشد. بنابراین از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که زنان در دوراهی تفکر و احساس اغلب ارزشگذاری از طریق احساس را بر تفکر ترجیح میدهند.
Gender stereotypes have a decisive role in shaping human attitudes toward the capabilities of mens and womens frome a long time ago, and in particular the differences between these two gender. But often the data and results of scientific research are in contrast to what gender stereotypes have taught usThe purpose of this study was to compare the gender stereotypes of superior thinking in men and feelings among women among students. The present research is a descriptive and comparative study. The statistical population included 12,000 students of Islamic Azad University. 370 people were selected as sample size by stratified random sampling. The Tools used in this study were the Spence-specific personal characteristics questionnaire (PAQ) and the Myers-Briggs Species Questionnaire (MBTI). Research data were analyzed at two levels of descriptive and inferential using SPSS software and the independent test and covariance analysis. The findings of this research include: There is a significant difference between male and female students in the functions of thinking and feeling. Female students have higher scores on feelings and male students have higher scores in the function of thinking. There was no significant difference between male and female students in the functions of intuition and thinking. So, it can be concluded from the research findings that womens in choose between thinking and feeling often prefer valuation through feeling.
خلاصه ماشینی:
تفکر، احساس ، نقش هاي جنسيتي ، کليشۀ جنسيتي ، جنسيت Studying comparison gender stereotypes of superior thinking in men and feeling in women among students 1 Mohamad Kafili Abstrac Gender stereotypes have a decisive role in shaping human attitudes toward the capabilities of mens and womens frome a long time ago, and in particular the differences between these two gender.
آهنگـي (١٣٨٤) نيـز در پـژوهش خود با سنخ نماي مايرز بريگز بين کارکرد هاي تفکر و احساس در ميان کارکنان زن و مـرد دانشگاه تفاوت معنادار پيدا کرد.
محموديان دهکردي (١٣٨٦) در هنجاريابي سنخ نماي مايرز بريگز در ميان کارکنان ادارات شهرکرد به اين نتيجه رسيد کـه زنـان بـرون گراتـر و مـردان عقلاني اند و بين زنان و مردان در مقياس تفکر تفاوت معنادار وجـود دارد.
بـر اسـاس يافته هاي ارائه شده در جدول شمارة ٤ تفـاوت بـين دانشـجويان زن و مـرد در کـارکردهـاي تفکر و احساس ديده مـي شـود و نمـرات مـردان در متغيـر تفکـر بـالاتر از زنـان و در متغيـر احساس نمرات زنان بيشتر از مردان گزارش شده است .
جدول ٤ نتايج آزمون تي مستقل براي مقايسۀ هشت مقياس مايرز بريگز در دانشجويان زن و مرد (به تصویرصفحه مراجعه شود) ادامه جدول ٤ (به تصویرصفحه مراجعه شود)بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي مقايسه اي کليشۀ برتري تفکر در مردان و احسـاس در زنـان در ميان دانشـجويان صـورت گرفـت .
ايـن نتـايج خـلاف يافتـه هـاي سـالاروند و همکـاران (١٣٩١) و محمـد اسـماعيل (١٣٨٣) و همسـو بـا يافته هاي پاسيني و اپستاين (١٩٩٩) و آهنگي (١٣٨٨) است که در آن زنان نمـرات بـالاتري در شهود و مردان نمرات کمتري در تفکر بـه دسـت آوردنـد.