چکیده:
توسعه صادرات در اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که مزایای آن به شرایط تحریم اقتصادی محدود نمیشود. تأکید بر صادرات محصولات با فنآوری بالا نیز در عصر حاضر بیش از پیش اهمیت یافته است و دراینمیان برخی از کشورهای صاحب فناوری، بخش قابل توجهی از صادرات خود را از طریق صادرات سلاح، محقق میکنند. ج.ا.ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کارنامه موفقی در توسعه تسلیحات نظامی رقم زده است. ازسویدیگر، صادرات تسلیحات به دلیل انطباق بالا با حداقل سه رویکرد «درونزایی»، «برونگرایی» و «دانشبنیان» بودن از میان پنج رویکرد اصلی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کاملاً همسو با این الگو است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش عبارت است از تدوین الگویی راهبردی در سطح سازمانی که صنعت دفاعی کشور را در مسیر توصیف شده قرار دهد. پژوهش حاضر از منظر نوع، کاربردی-توسعهای، به لحاظ رویکرد، آمیخته و به لحاظ ماهیت، توصیفی - تحلیلی است. با توجه به این که پژوهشگر به دنبال طراحی و تدوین الگوی توسعه صادرات در حوزهای معین (تسلیحات) است، روش پژوهش آن موردی و زمینهای میباشد. به منظور جمعآوری اطلاعات، پژوهشگر ضمن معرفی ماتریس شناسایی و دستهبندی موضوعات راهبردی، از روشهای مختلف، همچون: مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد، مصاحبه با خبرگان، تحلیل مضمون و نهایتاً تدوین پرسشنامههای محقق ساخته، استفاده شده است؛ سپس مضامین شناسایی شده را با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، در قالب 2 بُعد، 8 مؤلفه و 37 شاخص صحهگذاری کرده و الگوی مورد نظر پژوهش را معرفی نمود. بر اساس اوزان حاصله، پژوهشگر مدل اهتمام سازمانی را معرفی کرده و پیشنهاداتی را برگرفته از نتایج پژوهش حاضر و برای پژوهشهای آتی، ارائه میکند.
Export development in a resisting economy is a policy whose benefits are not limited to economic sanctions. The emphasis on exporting high-tech products is also becoming more and more important nowadays, with some tech-savvy countries exporting a significant portion of their exports through arms exports. Since the victory of the Islamic Revolution, Iran has achieved a successful record in the development of military weapons. On the other hand, arms exports, because of their high compliance with at least three approaches of "endogeny", "extroversion" and "knowledge-based", among the five main approaches of resistance economy policies, are fully in line with this pattern. Therefore, the main issue of this study is to formulate a strategic model at the organizational level that will put the country's defense industry on the path described. The present study is practical-developmental, in terms of approach is a mixed one, and in nature represents a descriptive-analytical study. As the researcher seeks to design and develop a pattern of export development in a specific areas (weaponry), his research method is of type “case and context based”. In order to gather information, the researcher, while introducing the “Matrix of Identification and Categorizing Strategic Issues-MICSI”, uses various methods such as library studies, document review, expert interviews, content analysis and finally researcher-made questionnaires. Then, it validates the identified themes using structural equation modeling in the form of 2 dimensions, 8 components and 37 indices and introduces the research pattern. Based on the obtained weights, the researcher introduces the organizational commitment model and makes suggestions based on the results of the present study and for future research.
خلاصه ماشینی:
به منظور جمع آوري اطلاعات ، پژوهشگر ضـمن معرفـي مـاتريس شناسـايي و دسـته بنـدي موضوعات راهبردي، از روش هاي مختلف ، همچون : مطالعات کتابخانه اي، بررسي اسناد، مصاحبه بـا خبرگـان ، تحليـل مضمون و نهايتا تدوين پرسشنامه هاي محقق ساخته ، استفاده شده است ؛ سپس مضامين شناسايي شده را بـا اسـتفاده از مدل سازي معادلات ساختاري، در قالب ٢ بعد، ٨ مؤلفه و ٣٧ شاخص صحه گذاري کرده و الگوي مـورد نظـر پـژوهش را معرفي نمود.
ضرورت پژوهش حاضر نيز از آنجا ناشي ميشود که در صورت عـدم پـرداختن بـه آن (جنبه ي سلبي)، احتمال از دست دادن فرصت موجود و محروميت از اقـدامات مـؤثري کـه ميتوانند در راستاي اقتصاد مقاومتي در اين رابطه شکل گيرنـد، افـزايش مـييابـد؛ چراکـه صرفا صادرات پراکنده در بازاري محدود و کم رمـق و در شـرايطي متزلـزل ادامـه خواهـد / يافت ؛ شرايطي که به راحتي ميتواند متأثر از معادلات منطقه اي، به نفع رقبا تغيير يابد و ايـن 139 به معني از دست رفتن فرصت هاي اشتغال ، درآمد ارزي و اقتدار بين المللي است .
ا. ايران (٥٦ عامل سطح سازماني) (رجوع شود به تصویر صفحه) مطالعه تطبيقي در اين پژوهش برخي کشورهاي منتخب از منظر سياست هـاي کـلان حمـايتي خـود از صادرات تسليحات در سطوح راهبردي مختلف مورد مطالعـه قـرار گرفتنـد.