چکیده:
امروزه توسعه گردشگری و ورود گردشگران، تاثیرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیستمحیطی فراوانی بر مناطق پذیرنده گردشگر به وجود میآورد. آثار اجتماعی- فرهنگی گردشگری از جمله مهمترین ملاحظات توسعه گردشگری در هر منطقه به شمار میروند و از صنایعی است که توسعه ای پایدار بدون آلودگی ایجاد میکند. یکی از جاذبههای گردشگری باغها میباشند. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی ابعاد توسعه باغهای ایرانی میباشد که باغ بیگلربیگی به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. این پژوهش، با بررسی عناصر و مطالعه اسناد، به دنبال آن است تا با شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای باغ بیگلربیگی کرمان و ارائه راهبردها و راهکارهایی مشخص، در جهت توسعه این مکان تاریخی و باستانی در ابعاد ( اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، زیستمحیطی) گام بردارد. از همین رو، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و از طریق مصاحبه با خبرگان و ادبیات پژوهش، نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصتها شناسایی شد و با توزیع پرسشنامهای میان گردشگران و کارکنان گردشگری میزان اهمیت این عوامل مشخص شد. در آخر نتایج نشان داد که توسعه منطقه تاریخی و گردشگری باغ بیگلربیگی ( فتحآباد) کرمان در توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیستمحیطی تاثیر بسزایی خواهد داشت. همچنین این مجموعه، قابلیتها و توانمندیهای زیادی به عنوان یک پدیدهی گردشگری تاریخی و باستانی که کمتر مورد توجه قرار دارد، را داراست که با سرمایهگذاری دولت و یا ارائه تسهیلات جهت سرمایهگذاری بخش خصوصی در زمینه ایجاد تاسیسات و تجهیزات و جاذبههای مکمل در این مجموعه، میتواند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند و گامی موثر در توسعه گردشگری کشور بردارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هدف این پژوهش شناسایی ابعاد توسعه باغهای ایرانی میباشد که باغ بیگلربیگی به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است.
این پژوهش، با بررسی عناصر و مطالعه اسناد، به دنبال آن است تا با شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای باغ بیگلربیگی کرمان و ارائه راهبردها و راهکارهایی مشخص، در جهت توسعه این مکان تاریخی و باستانی در ابعاد ( اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، زیستمحیطی) گام بردارد.
همچنین این مجموعه، قابلیتها و توانمندیهای زیادی به عنوان یک پدیدهی گردشگری تاریخی و باستانی که کمتر مورد توجه قرار دارد، را داراست که با سرمایهگذاری دولت و یا ارائه تسهیلات جهت سرمایهگذاری بخش خصوصی در زمینه ایجاد تأسیسات و تجهیزات و جاذبههای مکمل در این مجموعه، میتواند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند و گامی مؤثر در توسعه گردشگری کشور بردارد.
در مراحل بعدی تحقیق، جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات و ارائه استراتژی و راهبرد توسعه گردشگری منطقه باغ فتحآباد کرمان از روش تحلیلی SWOT استفاده شده است ( جدول2).
در هر مرحله، دو عامل با هم مقایسه میشوند و مدیران با استفاده از این ابزار میتوانند چهار نوع راهبرد و استراتژی (SO,WO,ST,WT) را انتخاب کنند که در ابتدا با بررسیهای صورت گرفته بر روی محیط داخلی و خارجی باغ فتحآباد کرمان، فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها مورد شناسایی و تحلیل قرار میگیرد (ویلن 1995).