چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر توانبخشی شناختی بر بهبود نقائص توجهی در بیماران مبتلا به اختلال بیشفعالی بود که بر مبنای روش شبه تجربی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی مراجعهکنندگان با تشخیص اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی دارای پرونده فعال در بیمارستان روانپزشکی روزبه تهران (1396-1397) بود که بهصورت نمونهگیری در دسترس و هدفمند و ملاک ورود و خروج تعداد 30 به طور غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و گواه قرار گرفتند. آزمودنیها، قبل و بعد از شروع مداخله که شامل آزمون کامپیوتری استروپ (1935) و آزمون عملکرد مداوم (رازولد و همکاران، 1956) بود، توسط آزمون ساخت دنباله (باتری،1994) و پرسشنامه کانون توجه (وودی، چامبلس و گلاس، 1997 نقل از خیر و همکاران، 1387) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش بیان کرد که توانبخشی شناختی بر بهبود نقائص توجهی، توجه انتخابی، توجه مداوم، توجه تقسیمشده در بیماران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی اثر دارد.
The purpose of the present study was to investigate the effect of cognitive rehabilitation on the improvement of attention deficit disorder in patients with hyperactivity disorder, based on quasi-experimental and pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all patients with a diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in Roozbeh Psychiatric Hospital in Tehran (1397-1396). The patients were selected randomly by access sampling method and 30 entry and exit criteria were randomly selected and divided into two groups: control and Witnessed. Subjects, before and after the intervention, which included the Stroup computer test (1935) and the continuous performance test (Razold et al. 1956), were tested by the sequencing test (Battery, 1994) and Focus Point Questionnaire (Woody, Chamblass & Glass, 1997 quoted by Khayr et al. 2008) were evaluated. The results of the study indicated that cognitive rehabilitation affects the improvement of attention deficit disorder in patients with attention deficit, selective attention, continuous attention, distributed attention hyperactivity disorder (ADHD).
خلاصه ماشینی:
اثر توانبخشي شناختي بر بهبود نقائص توجهي در بيماران مبتلا به اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي The effect of cognitive rehabilitation on the improvement of attention deficit disorder in patients with attention deficit hyperactivity disorder فاطمه ذبيح اله زاده (نويسنده مسئول ) Fatemeh Zabiholah Zadeh * Master of Clinical Psychology, Department of کارشناسي ارشد روان شناسي باليني ، دانشگاه آزاد تهران جنوب ، ايران Psychology, South branch of Islamic Azad University of Tehran, Iran پريسا رشوند zabihalah1362@gmail.
com Parisa Rashvand کارشناسي ارشد روان شناسي باليني ، دانشگاه آزاد تهران جنوب ، ايران Master of Clinical Psychology, Department of دکتر محترم نعمت طاوسي Psychology, South branch of Islamic Azad University of Tehran, Iran دکتراي روان شناسي ،استاديار گروه روان شناسي ، دانشگاه آزاد تهران جنوب ، Dr. Mohtaram Nemat Tavousi Assistant Professor, Department of Psychology, South ايران branch of Islamic Azad University of Tehran, Iran چکيده Abstract The purpose of the present study was to investigate the هدف پژوهش حاضر بررسي اثر توانبخشي شناختي بر بهبود نقائص توجهي effect of cognitive rehabilitation on the improvement در بيماران مبتلا به اختلال بيش فعالي بود که بر مبناي روش شبه تجربي of attention deficit disorder in patients with و طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه انجام شد.
The تمامي مراجعه کنندگان با تشخيص اختلال نارسايي توجه /بيش فعالي داراي statistical population consisted of all patients with a پرونده فعال در بيمارستان روان پزشکي روزبه تهران (١٣٩٦-١٣٩٧) بود diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in Roozbeh Psychiatric Hospital in Tehran که به صورت نمونه گيري در دسترس و هدفمند و ملاک ورود و خروج تعداد (13971396).