خلاصه ماشینی:
">اکشن پینتینگ (Action Painting) محسن ابراهیم جکسون پولاک،1950 (به تصویر صفحه مراجعه شود) «اکشن پینتینگ»1شیوهء تازهای در نقاشی مدرن است که پس از جنگ دوم جهانی،نخست،در آمریکا تکوین یافت.
انتخاب رنگها چکاندن و پاشیدن آنها بر روی بوم،انتخاب جهت پاشیدن،حرکات شتابزدهء دست و شانه و اندام،گشتن به دور بوم یا رفتن به درون آن،گرچه بالبداهه انجام میگیرد،اما طبق نظریهء مذکور،براساس نظمی خاص تعیین شده است که طی مرحل طولانی،در روند زندگی انسان و بر اثر مواجهه با حوادث گوناگون و ایجاد شناخت،در ضمیر پنهان،شکل گرفته است و بدیهی است که هر هنرمند به لحاظ داشتن پیشینهای متفاوت از دیگری،بهگونهء خاص خود،و براساس فرمانی که بر او رانده میشود عمل میکند.
اما در کنار این اهرمهای به نظم درآورندهء جامعه،هنرمندی که از عرض و طول جنگ جهانی اول و دوم میگذرد،هنرمندی که درگیر نابسامانیهای بحران اقتصادی دههء 30 و عوارض واپسین آن میگردد،بیکاری،فقر،گرسنگی و تبعیض را تجربه میکند،از شعار انضباط چنین جامعهای سر برمیتابد و نیروی خلاقهء خود را برای رسیدن به میعادگاههای حسی به مرحلهء اجرا درمیآورد.
دکونینگ،حفره،1950 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقاشیهای دکونینگ در دههء 30،نشاندهندهء روحیهای ناآرام و طغیانگر است و به سبب چنین روحیهای مدام از سبکی به سبک دیگر میگرایید:گاهی متمایل به سوررئالیسم میشد و زمانی تمام تفکرات خود را به سوی کوبیسم سوق میداد.
اغلب آثار او از همان سالهای دههء 30 که با حضور گاو گوئرنیکایی آغاز گردید، تا واپسین آثارش که نمایشی از چرخش سرگیجهآور دکونینگ،طبقهء آخر،1949 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکونینگ،سیاه و سفید،1959 چهرههای درهم و شکنجه شده بود،طی طریقی، همواره،به دور از آرامش و آسودگی در زندگی دکونینگ نمایانگر است."