خلاصه ماشینی:
به منظور استفاده از برنامههای بازاریابی درون سازمانی باید مطمئن شویم که کارکنان سازمانی: -به اهداف سازمان متعهد هستند و سعی میکنند به بهترین نحو ممکن با مشتریان رفتار کنند؛ -برانگیزاننده شدهاند؛و -خودشان را عملا در تحقیق اهداف سازمانی سهیم میدانند و شانس موفقیت در بلند مدت برایشان روشن و آشکار است.
چهار عامل اصلی در محیط داخلی سازمان وجود دارد که ضروری است در برنامه بازاریابی درون سازمانی شرح داده شوند: -انگیزش؛ -هماهنگی؛ -اطلاعات؛و -آموزش.
در این بخش به اختصار به برخی از نظرهای موافق و مخالف صاحب نظران در مورد فرضیههای مذکور اشاره میشود: مطالعات انجامشده درباره فرضیه اول الف)نظرهای موافق بازاریابی درون سازمانی به این معناست که موسسه خدماتی برای تامین رضایت مشتری باید کلیه کارکنان ستادی خود را آموزش دهد و ترغیب کند که به صورت گروهی باهم همکاری کنند.
(جیمز و مونافیتز سیمونز، 1994) ذکر نکتههای زیر ضروری به نظر میرسد: 1-در نظریههای بازاریابی مساله بازاریابی درون سازمانی به عنوان عنصر مهمی در بازاریابی خدمات مطرح شده،ولی به این پرشس پاسخ داده نشده است که آیا بازاریابی درون سازمانی بیش از بازاریابی برون سازمانی در فروش شرکتهای خدماتی نقش دارد یا خیر؟ 2-نظریههای بازاریابی بر اهمیت نقش فرآیند،در ارائه خدمات تاکید میکنند،اما آنها نشان نمیدهند که این اثر بیشتر از بازده است یا کمتر.
نتایج حاصل از تحقیق و الگوهای ارائه شده براساس آن در مورد شرکتهای خدمات کامپیوتری ایران به این شرح است: 1-میان فراوانیهای حاصل از سوالات عوامل بازاریابی برون سازمانی و درون سازمانی،اختلاف معناداری وجود دارد.