چکیده:
هدف این مقاله، طراحی الگوی ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی سپاه است. این پژوهش ازنظر هدف درزمره پژوهشهای توسعهای و روش پژوهش آن از نوع ترکیبی و طرح اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی شامل خُبرگان علمی، فرماندهان و مدیران نظام تربیت و آموزش سپاه و در مرحله کمی شامل فرماندهان و مدیران تربیت و آموزش سپاه و اساتید و مربیان دانشگاهها و مراکز تربیتی و آموزشی سپاه بودند. برای تحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای مرحله کیفی که با روش تکوین استقرایی احصا شد، نشان داد که الگوی ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی، دارای چهار مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی بود. یافتههای پژوهش در مرحله کمی حاکی از این بود که همه ضرایب الگو با سطح اطمینان 99/0 معنیدار بودند. مجموع یافتهها و نتایج تحلیل نشان داد که الگوی طراحیشده از استحکام بالایی برای ارزشیابی اثربخشی دورههای تربیتی و آموزشی برخوردار است. الگوی ارائهشده شامل چهار بُعد: ارزشیابی درونداد، فرایندها، نتایج و پیامدها بهترتیب با ضرایب مسیر 77/0، 787/0، 82/0 و 84/0 بود. در بین ابعاد مذکور بُعد نتایج با ضریب وزنی 326/0 دارای بیشترین اهمیت و بُعد درونداد با ضریب وزنی 273/0 دارای کمترین اهمیت بود. این الگو، همسو با مبانی نظری، پیشینه پژوهشی موضوع و با درنظرگرفتن دکترین کلان، طرح رشد و همچنین طرح تحول و تعالی سازمان، بومی شده و برای اجرا در زیرنظام ارزشیابی آموزشی نظام تربیت و آموزش سازمان، مناسب است.
This research is intended to design a model for evaluating the effectiveness of Sepah (Islamic Republic Guards Corps, IRGC) training and teaching courses. This developmental research follows mixed-exploratory method. In the qualitative phase of this study, the statistical population includes scientific experts, commanders and managers of the educational system of Sepah. In the quantitative phase, the population includes commanders and directors of educational system as well as university professors and instructors at the educational centers of Sepah. Content analysis method was employed for data analysis of the qualitative phase. Statistical tests and structural equations modelling methods were used for quantitative data analysis. Findings of the qualitative section, derived by inductive development method, indicated that the model of evaluation of effectiveness of teaching and training courses contained four main categories and 24 sub-categories. The results of the quantitative part of the research indicated that all of the coefficients of the model were significant at 0.99 level of confidence. The overall results of the analysis showed that the designed model was reliable enough for evaluating the effectiveness of teaching and training courses. The proposed model consisted of four aspects: evaluation of inputs, processes, results and outcomes with root coefficients of 0.77, 0.787, 0.82 and 0.84, respectively. The aspect of results was the most important one with the weight coefficient of 0.326. The least important aspect was the input aspect with the weight coefficient of 0.273. This model has been localized in line with the theoretical foundations, research background, grand doctrine, development plan, as well as organization transformation and excellence plan. It is appropriate for applying in the educational evaluation teaching subsystem of the teaching and training system.
خلاصه ماشینی:
به طورکلي ارزشيابي اثربخشي آموزشي، فرايند نظام مند جمع آوري و تجزيه وتحليل داده هاي عيني مربوط به عوامل دروني و بيروني دوره آموزشي است که به منظور قضاوت درباره مطلوبيت درون داد، فرايند، برون داد نهايي و پيامدهاي دوره و براي تعيين اثربخشي آموزش و تصميم گيري براي بهبود مستمر آموزش است .
مقايسه الگوهاي ارزشيابي اثربخشي آموزشي (رجوع شود به تصویر صفحه) مطالعه تطبيقي الگوي رايج نشان داد که هيچ کدام از الگوها به دلايل مختلف ازجمله : عدم سنخيت با سازمان سپاه به لحاظ ارزش ها و مصارف نتايج مورد انتظار ارزشيابي، جامع نبودن ابعاد و مؤلفه ها و همچنين روش هاي ارزشيابي، به تنهايي قابل اتکا و بهره برداري نبودند.
پيشينه پژوهش در زمينه نتايج طراحي نظام و الگوهاي ارزشيابي اثربخشي دوره هاي آموزشي در داخل و خارج از کشور، مطالعات مختلفي انجام شده است که در ادامه برخي از تحقيقات در جدول شماره چهار و پنج ارائه ميشود.
چکيده تحقيقات درمورد موضوع پژوهش در خارج از کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) مرور نتايج پيشينه پژوهش در داخل و خارج از کشور در حوزه طراحي و ارائه الگوي ارزشيابي آموزشي و شناسايي عوامل مؤثر بر اثربخشي دوره هاي آموزشي نشان ميدهد که تحقيقات عمدتا با يک رويکرد سيستمي (درون داد، فرايند و برون داد) به ارائه الگوهاي تلفيقي مناسب شرايط محيطي مدنظر پرداخته اند.
نتايج حاصل از يافته هاي الگوي تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) باتوجه به نتايج به دست آمده ، در اين پژوهش ، الگوي ارزشيابي اثربخشي دوره هاي تربيتي و آموزشي سازمان داراي چهار بعد، ٢٤ مؤلفه و ٧٩ شاخص مطابق شکل زير بود.