چکیده:
محیط بسیاری از بازارهای بیمه دستخوش تغییرات شدید است.تمامی قراین حاکی از آن
است که در صحنه تلاطمهای آتی، مؤسساتی باقی خواهند ماند که با آیندهنگری و
برنامهریزی تغییرات آتی به پیشباز این چالشها بروند.در بازارهای بیمه پیشرفته
علاوه بر تحولات کمی تغییرات کیفی ژرفی نیز در شرف وقوع است.در سایه دورنمای
آزادسازی بازار بیمه کشور و حضور رقبای خارجی، در اختیار داشتن تصویر جامع و درستی
از آنچه در حال وقوع است، لاجرم الزامی است.هدف این مقاله ارائه چارچوبی برای نگاه
کردن به مسأله است.لذا نخست به مؤلفههای شرایط جدید رقابت در بازارهای بینالمللی
اشاره میشود.سپس ملاحظاتی درباره نحوه سازماندهی استراتژیک بازار داخلی در مقابل
سناریوی حضور رقبای خارجی ارائه میشود که تحلیل کلی از نقاط قدرت و ضعف بازار
داخلی را نیز دربر میگیرد.در نهایت امر آزادسازی نسبی بازار بیمه برای حضور بخش
خصوصی و همچنین تغییرات ساختاری به منزله یک مرحله میانی از پیکربندی استراتژیک
بازار داخلی معرفی میشود که بستر رقابت با بازیگران بینالمللی را برای کسب
بیشترین سهم از بازار باید فراهم بیاورد.
خلاصه ماشینی:
"در نهایت امر آزادسازی نسبی بازار بیمه برای حضور بخش خصوصی و همچنین تغییرات ساختاری به منزله یک مرحله میانی از پیکربندی استراتژیک بازار داخلی معرفی میشود که بستر رقابت با بازیگران بینالمللی را برای کسب بیشترین سهم از بازار باید فراهم بیاورد.
مقدمه آزادسازی و مقرراتزدایی گسترده در صنعت بیمه، بهویژه زمانی که در چارچوب موافقتنامه عمومی تجارت و خدمات (STAG) برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت (OTW) انجام میگیرد، بازارهای بیمه در حال توسعه را در معرض تلاطمها و تغییرات زیادی قرار میدهد.
در آن صورت پرسش نهایی این خواهد بود که چینش و تناسب استراتژیک صنعت بیمه کشور چگونه باید باشد تا قدرت مواجهه با رقبای خارجی را فراهم آورد و درعینحال از فرصتهایی که این تغییرات با خود به همراه میآورند به نحو احسن استفاده کند.
باوجود آنکه دامنه آزادسازی در بازارهای پیشرفته بهتدریج دامنگیر دومورد اخیر نیز شده است، حوزه ملاحظات این مقاله متوجه فعالیت شرکتهای بیمه در بازار بیمههای بازرگانی است که شامل پنج مورد اول میشود.
از مجموع نکات پیشگفته این نتایج را میتوان استنتاج کرد:اگر نمونه بیمه دانا را با مقداری اغماض شبیهسازی قدرت رقابت بیمهگران داخلی ولو در محیطی ایستا بدانیم، به روشنی معلوم است که در صحنه رقابت جهانی پویا، چنین ترکیبی فاقد پایایی لازم برای رقابت خواهد بود.
در نهایت امر، هدف آن است که صنعت بیمه کشور با گذر از مراحل آمادهسازی که باید در قالب تفکری استراتژیک برای آن برنامهریزی شود، در موقعیتی قرار گیرد که به مزیت رقابتی لازم برای حفظ بخش بزرگی از بازار نایل شود."