چکیده:
مستقیم و مثبتی وجود دارد.همچنین از نظر دبیران باتوجه به عوامل جمعیتشناختی(جنسیت،مدرک تحصیلی،سابقهء خدمت و رشتهء تدریس)بین ابعاد تعهد سازمانی تفاوت معناداری مشاهده شد. یکی از مهمترین مسائل انگیزشی که با حجم گستردهای در مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی در غرب گسترش یافته است،مسألهء«تعهد سازمانی»است.تأثیر قابل ملاحظهء تعهد سازمانی بر بازدهی دلیل اصلی انتخاب آن در پژوهشهای روانشناسی صنعتی و رفتارسازمانی طی سه سال گذشته بوده است.گرچه پژوهشگران هنوز نتوانستهاند شواهد محکمی برای ارتباط مستقیم تعهد سازمانی با بازدهی سازمان ارائه دهند،لیکن بیشتر وقتها تعهد سازمانی بالا در بهبود بازده کاری مؤثر بوده است.به همین منظور ابعاد تعهد سازمانی دبیران در مدارس متوسطهء شهر اصفهان از دیدگاه 184 دبیر مردوزن که از 33 دبیرستان،از طریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدهاند، تجزیه و تحلیل آماری شد.نتایج نشان داد که بین ابعاد تعهد سازمانی(وابستگی سازمانی،وابستگی حرفهای،مشارکت شغلی و پایبندی به ارزشهای کار)رابطهء
خلاصه ماشینی:
"جدول 2-تحلیل واریانس چندمتغیره(مانوا)ابعاد تعهد سازمانی از نظر دبیران باتوجه به جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-مقایسهء میانگین ابعاد تعهد سازمانی از نظر دبیران مردوزن (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای جدولهای 2 و 3 نشان میدهد که F مشاهده شده درخصوص ابعاد وابستگی حرفهای،پایبندی به ارزشهای کار و مشارکت شغلی در سطح 0/10 P> و بعد وابستگی سازمانی در سطح 0/50 P> معنادار است،بنابراین بین نظر دبیران مردوزن در مورد ابن ابعاد تفاوت وجود دارد.
سؤال 3-آیا بین ابعاد تعهد سازمانی از نظر دبیران مردوزن باتوجه به سابقهء خدمت آنان تفاوت وجود دارد؟ جدول 6-تحلیل واریانس چندمتغیره(مانوا)ابعاد تعهد سازمانی از نظر دبیران باتوجه به سابقهء خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 7-مقایسهء میانگین ابعاد تعهد سازمانی برحسب سابقهء خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافتههای جدولهای 6 و 7، F مشاهده شده درخصوص ابعاد وابستگی حرفهای،پایبندی به ارزشهای کار و مشارکت شغلی در سطح 0/10 P> معنادار بوده است.
سؤال 4-آیا بین ابعاد تعهد سازمانی از نظر دبیران مردوزن باتوجه به رشتهء تدریس آنان تفاوت وجود دارد؟ جدول 8-تحلیل واریانس چندمتغیره(مانوا)ابعاد تعهد سازمانی از نظر دبیران باتوجه به رشتهء تدریس (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 9-مقایسهء میانگین ابعاد تعهد سازمانی برحسب رشتهء تدریس (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به نتایج جدولهای 8 و 9، F مشاهده شده درخصوص ابعاد وابستگی حرفهای،وابستگی سازمانی و مشارکت شغلی در سطح 0/10 P> معنادار بوده است."