چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازسنجی آموزشی معلمان شاغل آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز به آموزش مناسب و ارزشیابی آثار آن در اجرا انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 20 معلم انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه نیازسنجی یمنی و همکاران (1390) و پرسشنامه سنجش نگرش تدریس محقق ساخته بهرنگی (1394) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تی زوجی نشان داد الگوی مدیریت آموزشی بر کاهش نیازهای آموزشی توسعهای، مکمل و حل مسئله معلمان مدارس استثنائی تاثیر دارد (5/0 > P). الگوی مدیریت آموزشی بر نگرش معلمان تاثیر دارد (5/0 > P). بنابراین بهتر است الگوی مدیریت آموزش در برنامه درسی دوره تربیت معلم مدارس استثنایی برای آشنایی هرچه بیشتر معلمان گنجانده شود
The present study aimed to evaluate the educational requirements with appropriate training for teachers working in exceptional education in the city of Tabriz and evaluation of its effects in the implementation. The research method was experimental with pre-test and post-test design with control group. The study population included teachers working in exceptional education in Tabriz. Using random sampling of multi-stage clusters, 20 teachers were selected and placed in two experimental and control groups. The tools for collecting information were the requirements Assessment Questionnaire of Yemeni et al. (2011) and the Behrangi Teaching Research Assessment Questionnaire (2015). Data analysis using pairwise t-method showed that the educational management model has an effect on the reduction of educational requirements of developmental, supplementary and problem solving of exceptional school teachers (P <0.05). The educational management model effects on teachers' attitudes (P <0.05). Therefore, it is better to include an educational management model in the curriculum of the exceptional school teacher training course to make teachers more familiar with it.
خلاصه ماشینی:
در الگوی مدیریت آموزش، به مراحل زیر توجه شده است: 1) ساختاربندی مفاهیم و عناوین اصلی مبحث درسی در قالب رسم نقشه و نمودار، 2) تصویرسازی از عناوین کلی و جزئی مبحث درسی، 3) ارزیابی تکوینی آمادگی شاگرد بر اساس نقشه درس، 4) فرصت دادن به دانش آموزان برای نقد نمره ارزشیابی معلم، 5) ترسیم نمودار پیوند بین عناوین و زیر عناوین مبحث درسی بهطور مستقل، 6) مقایسه نمودار ترسیمی شاگرد با نمودار تهیهشده و کامل شده اصلی او، 7) جورچین و آغاز استفاده از خلاقیت شاگردان در یادگیری (تهیه نمودار مطلوب)، 8) تدوین سناریوی تدریس محتوای درس (روایت تدریس)، 9) اجرای برنامه تهیهشده برای آموزش درس و 10) ارزشیابی پایانی از نوع کلینیکی و تأثیر آن بر شناسایی مشکلات یادگیری (Behrangi, M.
نلسون (2017) در مطالعه خود نشان داد برنامهریزی درسی برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه آموزشی خیلی هماهنگ نیست و همکاری بین معلمان آموزش ویژه و عمومی معمولاً بسیار محدود است (Nilsen, S.
بنابراین مطالعه حاضر در نظر دارد به این سؤال پاسخ دهد که آیا اجرای آموزش مبتنی بر نیازهای احصا شده بر اساس الگوی مدیریت آموزش موجب کاهش نیازهای آموزشی معلمان مدارس استثنائی خواهد شد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد الگوی مدیریت آموزشی بر بهبود نیازهای مکمل معلمان مدارس استثنائی تأثیر دارد.
The Effect of Teaching Science Using Education Management Model on Students' SelfDirected Learning 3th Grade Secondary Schools.