چکیده:
اعتماد در سازمانها در سایه خلاقیت ایجاد میشود و شرایط کاری و رقابت سازمانها بیش از هر چیز دیگری مدیران را وادار به توانمندسازی کارکنان میکند. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین خلاقیت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزشوپرورش شهر کاشان انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل معلمان و مدیران مدارس دولتی شهر کاشان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 205 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعیین شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه خلاقیت سازمانی تورنس (1966) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد ضریب همبستگی بین متغیرهای سیالی ذهن، انعطاف، ابتکار و بسط با توانمندسازی در سطح 05/0 معنادار و مثبت بود و میتوان نتیجه گرفت بین خلاقیت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزشوپرورش شهر کاشان رابطه وجود دارد.
Trust in organizations is created in the shadow of creativity, and the working conditions and competition of organizations, more than anything else, force managers to empower employees. The aim of this study was to determine the relationship between creativity and empowerment of human resources in education in Kashan. This study was descriptive-correlational and the statistical population included teachers and principals of public schools in the academic year of 2009-2010 in Kashan. 205 individuals were selected as the sample By means of multi-stage cluster sampling. The sample volume was determined based on Karajsi and Morgan table (1970). Data collection tools were Thorns' Organizational Creativity Questionnaire (1966) and Spritzer's Psychological Empowerment Questionnaire (1995). Data analysis by means of Pearson correlation coefficient showed that the correlation coefficient between fluid variables of mind, flexibility, innovation and expansion with empowerment at the level of 0.05 was significant and positive and it can be concluded that there is a relationship between creativity and empowerment of human resources in education and training of human resourcesin education of Kashan city.
خلاصه ماشینی:
تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد ضریب همبستگی بین متغیرهای سیالی ذهن، انعطاف، ابتکار و بسط با توانمندسازی در سطح 05/0 معنادار و مثبت بود و میتوان نتیجه گرفت بین خلاقیت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزشوپرورش شهر کاشان رابطه وجود دارد.
با توجه به خلاء پژوهشی و در نظر گرفتن اینکه بیشتر پژوهشها خلاقیت دانش آموزان را محور قرار دادهاند و نه خلاقیت معلمان را این پژوهش در نظر دارد به این سؤال پاسخ دهد که آیا بین خلاقیت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزشوپرورش شهر کاشان رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش مطالعه حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود.
همانطور که در جدول 4 مشاهده میگردد، ضریب همبستگی بین دو متغیر سیالی ذهن و توانمندسازی برابر با 788/0 است و با توجه به سطح معنیداری کمتر از 05/0 (0001/0) و مثبت بودن ضریب همبستگی معنادار بودن رابطه بین دو متغیر و مستقیم بودن این رابطه تأیید میگردد.
ضریب همبستگی بین دو متغیر توانمندسازی و خلاقیت برابر با 888/0 است و با توجه به سطح معنیداری کمتر از 05/0 (0001/0) و مثبت بودن ضریب همبستگی معنادار بودن رابطه بین دو متغیر و مستقیم بودن این رابطه تأیید میگردد.
نتایج این مطالعه نشان داد بین مؤلفههای خلاقیت یعنی سیالی ذهن، انعطاف، ابتکار و بسط با توانمندسازی نیروی انسانی رابطه وجود دارد.
Effect of Talent Management on Creativity Mediating Role of Organizational Trust (Case study: Secretary Teachers of Education City Torbat).