چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 234 نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، پرسشنامه خلاقیت ردسیپ (1979) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هیل (2003) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد شاخصهای برازش در حد مطلوب قرار دارد این امر نشاندهنده برازش مناسب مدل نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند است. همچنین بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند رابطه وجود دارد. بین خلاقیت کارکنان و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند رابطه وجود دارد.
The aim of this study was to determine the mediating role of employee creativity in the relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of education and training staff in Birjand. The research method was correlational. The statistical population of this study included all the training staff of Birjand city in the academic year of 2009-2010. Based on Karajsi and Morgan table (1970), 234 samples were selected by cluster sampling method. Data collection tools were Riggs & Knight's Self-Efficacy Questionnaire (1994), Redsip's Creativity Questionnaire (1979), and Hill's Organizational Entrepreneurship Questionnaire (2003). Data analysis using structural equation model showed that the fitness indicators are in the desired level. This shows the appropriate fitness of the role model of employee creativity in the relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of education and training staff in Birjand. There is also a relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of Birjand education and training staff. There is a relationship between employee creativity and entrepreneurship of Birjand education and training staff.
خلاصه ماشینی:
تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد شاخصهای برازش در حد مطلوب قرار دارد این امر نشاندهنده برازش مناسب مدل نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند است.
همچنین بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند رابطه وجود دارد.
ازاینرو مطالعه حاضر این سؤال را مطرح میکند که آیا خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند نقش میانجی دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و ازلحاظ روش انجام پژوهش از نوع همبستگی است.
نتایج بررسی سؤال پژوهش به تصویر صفحه مراجعه شود باتوجه به مدل پژوهشی (شکل 1) و جدول 5 خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان از طریق متغیر میانجی خلاقیت کارکنان بهاندازه 454/0 با هم رابطه دارند که باتوجه به اینکه این مقدار بیشتر از 3/0 است قابلقبول بوده و میتوان گفت که بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند با استفاده از مؤلفه میانجی خلاقیت کارکنان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند انجام شد.
نتیجه این مطالعه نشان داد بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان رابطه وجود دارد.
نتیجه این مطالعه همچنین نشان داد بین خلاقیت کارکنان و کارآفرینی رابطه وجود دارد.
The Effect of Self-Efficacy, Creativity, and Motivation on Entrepreneurship Interest in FBM Students of Widyatama University, Indonesia.