چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسة تاثیر توانبخشی شناختی به کمک رایانه و روش چندحسی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها 45 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف در گروههای آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003) و آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387) استفاده شد. برنامه توانبخشی شناختی به کمک رایانه، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش اول و برنامه آموزش چندحسی، در طی 9 جلسه به گروه آزمایش دوم آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل، چنین آموزشهایی را دریافت نکردند. نتایج مقایسه میانگینهای تصحیحشده دو گروه نشان داد که روش توانبخشی شناختی به کمک رایانه در مقایسه با روش چندحسی بر مولفههای زنجیره کلمات، قافیهها، حذف آواها، خواندن ناکلمات، و نشانه حروف (001/0p<) و بر مولفه نامیدن تصاویر (05/0p<) تاثیر بیشتری دارد و تفاوت دو گروه آموزشی در سایر مولفههای عملکرد خواندن معنیدار نیست. شیوههای چندحسی و نرمافزارهای رایانهای شناختی برای عمقبخشی به یادگیری و ایجاد نگرش مثبت در دانشآموزان نارساخوان موثر است.
This study aimed to compare the effectiveness of computer-assisted cognitive remediation and multisensory method on improvement of reading performance of students with dyslexia, was carried out. The research methodology is an experimental study with pretest-posttest design with two experimental groups and one control group. The statistical population of this study consisted of all primary school dyslexic students in Rasht in 2014-2015 academic year that among them a sample of 45 students were selected by random sampling method and were assigned in both control and experimental groups randomly. Intelligence test (Wechsler, 2003) and the Formal Reading and Dyslexia test (Kormi Nouri & Moradi, 2008) were used to collect the data in this study. In this study, computer-aided cognitive remediation programs were trained to the first experimental group, during the first 11 sessions, multisensory education program, during the 9 session to the second experimental group, while the control group did not receive training in these areas. A comparison of average corrected two groups showed that computer-assisted cognitive remediation, compared with multisensory method on the components of the chain of words, rhymes, remove vocals, no words read and sign the letters (p<0/001) and on the component naming pictures have a greater impact, and the difference between two groups in reading performance of the other components is not significant. Multisensory and cognitive methods of computer software are effective for depth of learning and positive attitude in students with dyslexia.