چکیده:
نُه صفت «حَسَن»، «حقّ»، «غیر مکذوب»، «مسئول»، «تخلف ناپذیر»، «مفعول»، «صادق»، «واقع» و «آتٍ»، در آیات متعددی از قرآن کریم، با وعدهای الهی همراه شدهاند. هرچند که همۀ این صفات به گونهای قطعی بودن تحقق وعدههای الهی را میرسانند، اما علاوه بر این، معنایی مخصوص به خود نیز دارند که آنها را از یکدیگر متمایز میسازد. این جستار کوشیده با بررسی سیاق آیات و نیز مراجعه به برخی تفاسیر متقدم و متاخر، وجه تمایز صفات به کار رفته در این آیات و تأثیر بافت آیات در گزینش هر یک از آنها را به نظاره بنشیند و در نهایت به این نتیجه رسیده که وعدههای الهی، با توجه به سیاق و بافت آیه، و مخاطبی که آیه برای دریافت آن وعده یا وعید مطرح کرده، با صفتی که نشاندهندۀ آن بافت و متناسب با ویژگیهای آن مخاطب خاص است، همنشین شدهاند. در این میان، اوصاف ناظر به تحقق قیامت و پاداش و عقاب آن، بیشترین تکرار را در آیات قرآن دارند.
The nine attributes of "good", "truth", "fact", "responsible", "infallible", "passive", "honest", "true" and "future", have been accompanied with divine promises in many verses of the Holy Qur’an. Although all of these attributes represent the certainty of divine promises fulfillment, they also have their own meaning that distinguishes them from each other. This article has attempted to study the differentiation of these attributes used in these verses and the effect of the context on the selection. Finally, it has been concluded that divine promises, according to the context of the verse, and the addressee to receive that promise, accompany the adjective which represents that context and fits the characteristics of that particular audience. In the meantime, the attributes concerning the fulfillment of the resurrection and its reward and punishment have the most repetition in the Qur'an verses.