چکیده:
پژوهش حاضر در سال 1398 باهدف شناسایی ارائه الگوی مناسب ارزیابی و نظارت بر عملکرد آموزشی دانشکدههای فنی و حرفهای با تأکید بر منابع انسانی انجام شد. این مقاله درصدد است به این سؤال پاسخ دهد چه مدلی برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد آموزشی دانشکدههای فنی و حرفهای با تأکید بر منابع انسانی میتوان ارائه کرد؟ برای پاسخ به آن در این تحقیق با روش توصیفی -پیمایشی از نوع داده بنیاد (کیفی و کمی) دیدگاههای 16 نفر از صاحبنظران مشغول به کار در دانشکدههای دانشگاه فنی حرفهای، از طریق مصاحبه و دیدگاه 245 نفر از مدیران، اعضای هیئتعلمی، کارکنان این دانشگاهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بررسیشده است. بررسیهای انجامشده نشان داد پنج مؤلفه، زمان، هزینه، کیفیت، انعطافپذیری، برای ارزیابی عملکرد، مشفقانه، مقابلهای برای رویکرد آموزش، محیط عمومی فنی و حرفهای، قوانین دولتی، مطالبات مردمی، ارزشهای اسلامی، بلوغ فنی و حرفهای برای زمینه، سرمایه انسانی، منابع مالی، دانش مداری، ساختاری برای عوامل فنی حرفهای، برنامهای، موردی، فوقالعاده برای استراتژیهای ارزیابی، ارتقای سلامت جامعه، ارتقای رضایتمندی عمومی برای اثربخشی، نظارت بر حسن جریان، نظارت بر اجرای صحیح برای کارایی است.
this study was conducted in 1398 with the aim of recognizing the appropriate pattern of assessment and monitoring the educational performance of technical and professional colleges with emphasis on human resources. in order to answer it in this study, qualitative research with the descriptive - survey method was conducted with the views of 16 experts working in vocational school, through interviews, and then the outlook of 245 people, faculty members, employees of these universities have been investigated through questionnaire. Studies have shown that the component, time, cost, quality, flexibility, flexibility, quality, competence, technical maturity, public law, social values, technical maturity, technical maturity, vision for effectiveness, promotion of public satisfaction for effectiveness, monitoring of flow, monitoring, and performance monitoring are effective for performance evaluation.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و تبيين چنين الگوهايي در بخش دانشگاه هاي فني و حرفه اي و سازمان هاي مرتبط که ازجمله سازمان هاي فني و تخصصي مهم و تأثيرگذار بر توسعه آموزشي ايران است حائز اهميت است ؛ بنابراين در پژوهش حاضر به اين سؤال پاسخ داده ميشود که الگوي مناسب ارزيابي و نظارت بر عملکرد آموزشي دانشکده هاي فني و حرفه اي با تأکيد بر منابع انساني چگونه است ؟ پيشينه پژوهش عبدالرحمن حائري ٢ و همکارانش (٢٠,١٩)، پژوهشي با عنوان "ارزيابي عملکرد بيمارستان با استفاده از يک مدل ترکيبي تجزيه وتحليل ضريب توالي کارت امتيازي متوازن و تحليل فازي " نتايج يافته ها نشان داد استفاده از اقدامات BSCدر چهار منظر مشتري، مالي، فرآيندهاي داخلي و رشد و نوآوري نشان دهنده اهداف کلي استراتژيک بيمارستان ها در فرايند ارزيابي عملکرد است .
مدل مفهومي پژوهش : بر اساس توضيحات مربوط به مباني نظري و تحليل داده هاي ناشي از تحليل داده بنياد که از طريق مصاحبه با ١٦ متخصص که از طريق روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند وبر اساس تحليل داده بنياد که ناشي از سه مرحله کدگذاري باز، کدگذاري محوري انجام گرفت ، مدل مفهومي پژوهش به صورت زير ارائه مي شود: به تصویر صفحه مراجعه شود شکل شماره ١: مدل مفهومي پژوهش روش شناسي پژوهش ازآنجاکه پژوهش حاضر در مورد ارائه الگوي مناسب ارزيابي و نظارت بر عملکرد آموزشي دانشکده هاي فني و حرفه اي با تأکيد بر منابع انساني مي باشد از روش تحقيق ترکيبي يا آميخته از طريق تلفيق روش هاي کيفي داده بنياد و مصاحبه .