چکیده:
محمدعلی طاهری, سرکرده فرقه عرفان حلقه کیهانی» فعالیت خود را از اواسط دهه هفتاد
شمسی در حوزه عرفانی و درمانی آغاز کرد و در اواسط دهه هشتاد به اوج خود رسید طاهری
بحث فرادرمانی و اصطلاح خودساختة «سایمنتولوژی» را کرامت خود در مکنب عرفانیاش
دانسته و همگان را دعوت به تجربه آن کرده است؛ تجربهای که شرط آن» تسلیم بودن و شاهد
بودن» و هدف از آن, اتصال به شبکه شعور کیهانی یا همان روح القدس است. وی با این فرب
بزرگه ادعا کرده است که اولا تمام این مباحث» وحی و الهاماتی است که از سوی خداوند به او
شده و آنها را از جایی اقتباس نکرده و ثانیا درصدد بیان عرفان اصیل ایرانی - اسلامی است.
عرفان حلقه, اساس خداشناسی را توجه به شبکه موهوم شعور کیهانی یا همان روح
القدسی میداند که خدای متعال تمام قدرتها و صفات خویش را به آن تفویض کرده است.
از دیدگاه حلقه شناخت خدا ممکن نیست و با این بهانه که حیات از مشخصات موجودات
استء حیات الهی زیر سوّال رفته است.
این نحله علیرغم بازداشت طاهری» همچنان توسط مسترهایش به راهزنی ایمان جوانان
و خانوادههای این مرز و بوم مشغول است.
خلاصه ماشینی:
علیرغم اینکه رهبر فرقه حلقه در تلاش برای طرح این مسئله است که فیزیک جدید نیز دنیای مجازی و شعور کیهانی را اثبات میکند، اما در فیزیک جدید اتفاق نظری در این مورد وجود ندارد؛ بلکه آنچه در فیزیک جدید با نام نظریه «دوگانگی موج و ذره» یا «اصل عدم قطعیت» و غیره مطرح است، به این معناست که برای تحلیل دنیای کوانتومی، ذهنیت ناظر تعیینکننده است و یا گفته شده ذرات مادی بدون اینکه از جایی دستور بگیرند، به تغییر روی میآورند.
سرانجام به عنوان آخرین مطلب در بیان شکاف عظیمی که میان شعور کیهانی و شعور قرآنی وجود دارد، به این نکته باید توجه داشت که در شبکه عرفان حلقه، شعور کیهانی بسیار بزرگ معرفی میشود و سیر و سلوک انسانها در گرو اتصال با آن است، اما شعور قرآنیِ موجودات، رازی است که سیر و سلوک انسان در گرو اتصال و ارتباط با آن نیست و اگر کسی راه تزکیه نفس را برود، در مراحلی به فهم آن خواهد رسید و از آن خواهد گذشت از همه مهمتر اینکه، انسان نیازی به اتصال با آن ندارد و درک آن، شرط سلوک نیست و این شعور نهفته نمیتواند انسانها را به مسیر الی الله سوق دهد؛ بلکه کسی که آن را درک میکند، مثل مسافری است که در راهش به چشمهای زلال میرسد و جرعهای از آن مینوشد و به راه خود ادامه میدهد تا به خداوند و درک کمال نائل شود.