چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطهی سبک دلبستگی ایمن، خوشبینی، حمایت اجتماعی با رضایت اززندگی در دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل300 نفر بودند. که به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهوازانتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای دلبستگی (سیمپسون)، خوشبینی (شیر، کارورو بریج)، حمایت اجتماعی (فیلیپس) و رضایت از زندگی (ریف، لی، اسکز و شموتی) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود ونتایج تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگیی پیرسون ورگرسیون چند متغیری نشان داد که بین متغیرهای سبک دلبستگی ایمن، خوشبینی و حمایت اجتماعی بارضایت از زندگی دانشجویان دختر رابطه مثبت معناداری وجود دارد. در آخر، نتایج یافتههای جانبی نشانمیدهد که خوشبینی، حمایت اجتماعی، دلبستگی ناایمن اجتنابی و دلبستگی ایمن به ترتیب بهترین پیشبین کنندههای متغیر رضایت از زندگی میباشند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر از نوع همبستگي بود ونتايج تحليل دادهها با استفاده از ضريب همبستگيي پيرسون و رگرسيون چند متغيري نشان داد که بين متغيرهاي سبک دلبستگي ايمن ، خوشبيني و حمايت اجتماعي با رضايت از زندگي دانشجويان دختر رابطه مثبت معناداري وجود دارد.
Gliman, Ashby, Sverko, Florell &Varjas 52.
Lisa & Shane سوي ديگر اين متغيرها تاثيراتشان بر رضايت از زندگي از پيچيدگيهاي برخوردار است لذا اين پژوهش متغيرهاي دلبستگي، خوشبيني و حمايت اجتماعي را مورد توجه قرار ميدهد که با جنبه هاي مختلف بهزيستي شخصي ارتباط دارد.
بنابراين ، سوالي که در اين پژوهش به آن پاسخ داده ميشود اين است که آيا سبک دلبستگي ايمن ، خوشبيني و حمايت اجتماعي پيش بين رضايت از زندگي در دانشجويان دختر است ؟ روش پژوهش جامعه ، نمونه و روش نمونه گيري جامعه آماري اين پژوهش تمام دانشجويان دختر کارشناسي، ورودي سال ١٣٨٨-١٣٨٩ دانشگاه شهيد چمران اهواز بود.
1. Ryff, Lee, Essex & Schmutte فرضيه دوم: بين خوشبيني و رضايت از زندگي دانشجويان دختر رابطه مثبت وجود دارد.
اين ضرايب نشان دهندهي همبستگي مثبت و معنيداري بين متغيرهاي دلبستگي ايمن ، خوشبيني و حمايت اجتماعي با رضايت از زندگي است .
فرضيه چهارم: بين سبک دلبستگي ايمن ، خوشبيني و حمايت اجتماعي با رضايت از زندگي رابطه چندگانه وجود دارد.
The relationship between adult attachment and depression as mediated by social support, self-esteem, and optimism.
Social support and optimism as predictors of life satisfaction of college students.