چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه جهتگیری هدف و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از، پرسشنامه جهتگیری اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998)، پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (CASE) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جهتگیری تبحری، جهتگیری عملکردی-رویکردی، جهتگیری عملکردی-اجتنابی و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد، همچنین تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیر جهتگیری تبحری و فراشناخت به ترتیب پیش بینی کننده مناسبی برای متغیر ملاک خودکارآمدی تحصیلی میباشند.
The aim of the present study was to investigate the relationship between goal orientation and Meta cognition with academic self-efficacy in female students of Ahvaz Branch Islamic Azad University. The sample of research included 200 subjects who were selected based on stratified random sampling. For the measurement of the variables, Midgley’s Goal Orientation Questionnaire, State Meta-cognition Inventory (ESM) and College Academic Self-efficacy Scale (CASES) were used. To analyze data Pearson correlation coefficient and multivariable regression analysis were employed as statistical methods. The results revealed that there was significant relation between goals mastery, performance-approach goals, performance-avoidance goals and meta cognition with academic self-efficacy. Also regression analysis showed that mastery goals and meta cognition were respectively predictive variables for the academic self-efficacy.