چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در پیشبینی اشتیاق شغلی معلمان زن مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 132 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه های حمایت اجتماعی فلیپس (1986) و اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2001) استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین حمایت اجتماعی و مولفههای آن یعنی دوستان و خانواده با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و بین مولفه سایرین و اشتیاق شغلی رابطه معنی داری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز بیانگر آن بود که از بین ابعاد حمایت اجتماعی تنها مولفه خانواده قادر به پیشبینی اشتیاق شغلی به صورت معنی دار بود. بنابراین بر اساس یافته ها میتوان بیان کرد که حمایت اجتماعی نقش بسزایی در افزایش اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی دارد.
The aim of present study was to examine the role of social support dimensions on predicting work engagement among female teachers of Ahvaz primary exceptional schools.From the above population 302 individuals were selected via stratified sampling method as research sample. The research was a descriptive and correlational study. Data were collected through Phillips & et.al Social Support Questionnaire (1986) and Schaufeli & Salanova Work Engagement Questionnaire (2001). Data were analyzed by Pearson correlation, stepwise multiple regression analysis and through SPSS. The results showed significant positive correlation between social support and its aspects including friends and family with work engagement. Also there was no significant between others and work engagement. The results of regression analysis showed that among different aspects of social support, only family factor could predict work engagement. Based on the result we could say that social support has a vital role in increasing work engagement among exceptional school teachers.
خلاصه ماشینی:
نتايج ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين حمايت اجتماعي و مؤلفه هاي آن يعني دوســتان و خانواده با اشــتياق شغلي رابطه مثبت و معني دار وجود دارد و بين مؤلفه سايرين و اشتياق شغلي رابطه معني داري وجود ندارد.
يافته هاي پژوهش آنها نشــان دادکه رابطه مثبت و معني داري بين خشنودي شغلي و حمايت اجتماعي وجود دارد.
از آنجايي که معلمان مدارس استثنايي در کار خود با منابع استرس زاي گوناگوني مانند وجود دانش آموزان با انواع آســيب هاي جسمي و ذهني ، کمبود تجهيزات ، تنيدگي ها و موانع شغلي ، عدم رضايت شــغلي و خستگي روبه رو هستند و از آنجا که حمايت شدن از جانب مديران ، همکاران ، خانواده و ســايرين مي تواند نقش مهمي در ايجاد رضايت و اشــتياق شــغلي معلمان ايفا کند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررســي نقش ابعاد حمايت اجتماعي )خانواده ، دوستان و سايرين ) در پيش بيني اشتياق شغلي معلمان زن مدارس استثنايي دوره ابتدايي شهر اهواز صورت گرفت .
ماتريس ضرايب همبستگي بين حمايت اجتماعي و مؤلفه هاي آن با اشتياق شغلي (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اســاس داده هاي جدول شماره ٢ بين حمايت اجتماعي و اشــتياق شغلي رابطه مثبت و معني دار وجود دارد (٢٦٥/r٠= و ٠٠١ نقش ابعاد حمایت اجتماعی در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان زن مدارس استثنایی ...
Social support and work engagement: a study of Malaysian nurses.
From job demands and resources to work engagement, burnout, life satisfaction, depressive symptoms, and occupational health.