چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش معنویت بر تاب آوری، عزت نفس و خوداتکایی زنان سرپرست خانوار مطلقه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرستان نایین بود. از جامعه مذکور نمونه ای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار پژوهش مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون (2003)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه خوداتکایی محقق ساخته مبتنی بر زمینه یاب ارزشی شوارتز (2004) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله آموزش معنویت قرار گرفتند. دادهها با استفاده ازآزمون تحلیل کواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد معنویت بر تاب آوری، عزت نفس و خوداتکایی زنان سرپرست خانوار مطلقه اثربخش است.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of spirituality training on resilience, self-esteem and Self-reliance in the in the family caretaker divorced women who was covered by the Imam Khomeini Relief Committee. 30 women were randomly selected among the population via simple sampling method. They were assigned in two experimental and control groups 15 each. The research design was semi-experimental, Pre-test and post-test were conducted on the participants. The instruments used in the research study were Connor and Davidson Resilience Scale (2003), Rosenberg Self-esteem Scale (1965) and a Self-reliance Questionnaire adapted based on the value system proposed by Schwartz (2004. The experimental group was exposed to eight ninety-minute sessions of spirituality instruction. Control group received none. Data were analyzed by using multivariate covariance analysis. The results of data analysis showed that spirituality training program had influenced resilience, self-esteem and self-reliance of women who were family caretakers and this effect for each of the variables of the study was significant.
خلاصه ماشینی:
Diener, Lucas, Schimmack & Helliwell 4.
Krautheim, Schmitz, Benze,Standl, Schiessl & et al 2.
Ozawa, Suzuki, Mizuno, Tarumi, Yoshida, Fuji& Mimura 5.
پروتکل جلسات آموزش معنويت آشنايي اعضا گروه با يکديگر، معرفي مشاور، اطلاعات مبنايي در مورد مفهوم دين و معنويت و تاثير آن در زندگي ، اول شناسايي وتعيين ارزش ها، اهداف و پيروي از آن ها، راه هاي رسيدن به خدا، تمرين گروهي آن چه مي خواهم باشم مفهوم تاب آوري و نقش مثبت آن در زندگي ، عوامل موثر بر تاب آوري ، تاثيرمعنويت بر تاب آوري ، تحليل داستان دوم هاي قراني در خصوص صبر و تاب آوري بزرگان دين مراقبه و تن آرامي ،پذيرش به جاي تسليم شدن و آگاهي از تجربه خويشتن ، اثر منفي قضاوت کردن ، خوشامدگويي سوم به احساسات و راه برخورد با آنها معنويت و بخشش ، رهايي از طريق بخشش جهت جايگزين کردن شادماني به جاي خصومت ،آزاد کردن و رهايي چهارم از آزردگي هاي گذشته ، تمرين نگاه نو به دنيا، تمرين مديتيشن بخشش مفهوم عزت نفس ،کرامت نفس و مسير دستيابي به آن ، تاثيردعا در پيوند با خداوند، تمرين متامدتيتيشن عشق و پنجم مهرباني ، نوع دوستي ، تمرين طلب بهترين ها براي خود و ديگران مفهوم اتکا به نفس ، شناخت ارزش هاي فردي در زندگي، معنادهي به حوادث زندگي با توجه به اهداف ، ارزش ها ششم و باورها، مفهوم توکل وباور داشتن به نيروي برترکه در همه موقعيت ها ياريگر است و ما را به جاده سلامت رهنمون خواهد کرد، خواندن نمازجماعت با تمرکز و نيايش معنوي پذيرش مسئوليت شخصي ، مهرباني با خود،رضايت از خود، شکرگذاري به خاطر داشته ها و موهبت هاي خداوندي ، هفتم تمرين شکرگذاري خودگويي مثبت ، صحبت اعضا از سختي ها و حوادث زندگي خود، فکرو عمل منتج به رضايت از زندگي مبتني بر هشتم آيه هاي قراني و نهج البلاغه ابزار سنجش الف ) پرسشـنامه تاب آوري کونور و ديويدسـون : پرسشــنامه تاب آوري توســط کونور و ديويدسون ١ در سال ٢٠٠٣ ساخته شده است و داراي ٢٥ گويه است که روي مقياس ليکرت بين صفر(هرگز)و٤ (هميشه ) نمره گذاري مي شود.
Greenberger,Chen, Dmitrieva & Farruggia 2.
1. Fischer, Aydin, Frey & Haslam.