چکیده:
ادبیّات تطبیقی یکی از حوزههای مطالعاتی است که اخیرا توجّه پژوهشگران را بیش از پیش به خود جلب کرده است. با بررسی تطبیقی آثار، به احساسات، عواطف، اندیشهها، و دغدغههای مشترک مابین شاعران و نویسندگان در سراسر جهان میتوان رسید. با رواج امر ترجمه و رفت و آمد به اروپا، شعر شاعران اروپایی، تاثیر فراوانی بر شعر دورۀ معاصر ما گذاشت. از جملۀ این شاعران اروپایی میتوان به تی. اس. الیوت، پل الوار، آندره برتون، لویی آراگون و.... اشاره کرد. احمد شاملو، شعر آیدا در آینۀ خود را تحتتاثیر شعر الیزا در آینۀ آراگون سروده است. بنابراین، این جستار با تکیه بر منابع کتابخانهای به روش تحلیل توصیفی به تاثیرپذیری شاملو از آراگون و بررسی تصویرهای مجازی در توصیف معشوق در شعر هر دو شاعر، پرداخته شده است. نتیجه آنکه: شاملو در سرودن آیدا در آینه، به شعر الزا در آینه از آراگون و شاعران دیگر فرانسه نظر دارد و از تصاویر و کلمات و فکر او استفاده میکند، ولی شعر خود را از محدودۀ خانه و روستا به سوی کوچه، شهر گسترش میدهد و بیشتر از آراگون به درد اجتماعی میپردازد.
Abstract Adaptive literature is one of the areas of study that has recently attracted the attention of researchers. By comparative study of works, one can reach the emotions, emotions, thoughts, and common concerns among poets and writers all over the world. With the prevalence of translation and travel to Europe, the poetry of European poets has had a great impact on our contemporary poetry. Among these European poets are T. Salliot, Paul E. Lumber, Andrea Burton, Louis Aragon and others. Ahmad Shamloo has written Aida's poetry in his own time under the influence of Eliza's poetry in the Aragón Ayman. Therefore, this essay is based on the analytical-descriptive library resources to the influence of Shamloo of Aragon and the study of virtual images in describing the beloved in the poetry of both poets. The result is that Shamloo, in the composition of Aida in the mirror, considers the poetry of Elza in the mirror of Aragon and other French poets and uses his images and words and his thoughts, but his poetry from the boundaries of the house and the village to the alley , The city expands and more socially than Aragon.
خلاصه ماشینی:
هدف اين تحقيق تطبيق و بررسي مناسبت هاي دو شعر مزبور است که در آن ، اثرپذيري شاملو از آراگون و تصويرهاي مجازي در توصيف معشوق در هر دو شعر واکاوي شده است .
شاملو در سرودن «آيدا در آينه »، به شعر «الزا در آينه » از آراگون (و شاعران ديگر فرانسه ) نظر داشته و از تصاوير، کلمات و فکر او استفاده کرده ؛ با اين تفاوت که شعر خود را از محدودٔە خانه و روستا به کوچه و شهر گسترش داده و بيشتر از آراگون به درد اجتماعي پرداخته است .
در زمينۀ ادبيات تطبيقي نيز تحقيقاتي صورت گرفته است که ازجملۀ آن ها عبارت اند از: «مقايسۀ زندگي و شعر فروغ فرخ زاد» به قلم بهادر باقري (١٣٨١) در مجلۀ دانشکدٔە ادبيات و علوم انساني، «جايگاه زن در شعر و انديشۀ احمد شاملو و نزار قباني» نوشتۀ نسرين شکيبيممتاز (١٣٨٧) در فصلنامۀ قال و مقال ، «ادبيات تطبيقي و ويژگيهاي ادبيات معاصر» از سيد سکندر عباس زيدي (١٣٨٨) در نامۀ پارسي، «زمينۀ اجتماعي اشعار شاملو و ماغوط » از فاطمه قادري و مهري زيني (١٣٨٨) در ادبيات تطبيقي دانشگاه شهيد باهنر کرمان ، «مقايسۀ عشق در غزل هاي سعدي و شکسپير» تأليف اسماعيل شفق و نوشين بهراميپور (١٣٨٩) در پژوهشنامۀ ادب غنايي و «بررسي تطبيقي عاشقانه هاي احمد شاملو و ناظم حکمت » از حميدرضا فرضي و مقصود تقي - زاده (١٣٩١) در پژوهشنامۀ ادب غنايي.
تاکنون بررسي تطبيقي شعر «آيدا در آينه »ي شاملو و «الزا در آينه »ي آراگون موضوع بررسي مقاله اي نبوده ؛ بنابراين جستار حاضر براي نخستين بار به اين مبحث به شکل جامع پرداخته است .