چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﯾﯽ و ﺧﻮدﺗﻌﯿﯿﻨﯽ ﺑﺎ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠـﻪ ای داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﺗـﯿﻢ ﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ورزﺷﮑﺎر ﻋﻀﻮ ﺗﯿﻢ ﻫﺎی ورزﺷﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻢ و ﺻﻨﻌﺖ (232 ﻧﻔﺮ) ﺑﻮد ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﮥ آﻣﺎری ﻧﯿﺰ ﮐﻞﺷﻤﺎر در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﮥ ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ ﭼﻨﺪ ﺑﻌـﺪی 9 (ﻓﺮاﺳـﺖ و ﻫﻤﮑـﺎران، 1990) ﺑـﺎ ﺿـﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾـﺎﯾﯽ 0/87، ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﮥ ﺗﻨﻈـﯿﻢ رﻓﺘـﺎری ورزش (ﻻﻧﺴﺪﯾﻞ و ﻫﻤﮑﺎران، 2008) ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/8 و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ورزﺷﯽ اﺳﻤﯿﺖ و ﻫﻤﮑﺎران، 1995 (ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ0/896 ﺑﻮد. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد، ﮐﻠﻤـﻮﮔﺮوف اﺳﻤﯿﺮﻧﻮف، ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻫﻢ زﻣﺎن ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار اس ﭘـﯽ اس اس ﻧﺴـﺨﮥ 20 اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻃﺒﻖ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ، ﺑﯿﻦ ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﯾﯽ (0/38=P=0/00، r ) و اﺑﻌﺎد آن: ﻧﮕﺮاﻧﯽ درﺑﺎره اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت (0/26=r، 0/00=P)، ﺷﮏ درﺑـﺎره اﻋﻤـﺎل (0/17=P =0/00، r)، اﻧﺘﻈـﺎرات واﻟـﺪﯾﻨﯽ (0/35=P=0/00، r)، اﻧﺘﻘـﺎدﮔﺮی واﻟﺪﯾﻨﯽ (0/20=P=0/00، r)، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺷﺨﺼﯽ (0/17=P=0/00، r) و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ (0/06=P=0/00، r) ﺑﺎ راﻫﺒﺮد ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ارﺗﺒﺎط ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﯽ داری دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، اﻧﺘﻈﺎرات واﻟﺪﯾﻨﯽ (0/26=β) و اﻧﺘﻘﺎدﮔﺮی واﻟﺪﯾﻨﯽ (0/15=β) ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪهﻫﺎی ﻣﻌﻨﺎدار راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﯿﻦ ﺧـﻮد تعیینی (0/27=P=0/00، r) و اﺑﻌﺎد آن، دﻻﯾﻞ دروﻧـﯽ (0/15=P=0/01، r)، دﻻﯾـﻞ ﻫﻤﺎﻫﻨـﮓ ﺳـﺎزی (0/17=P=0/00، r)، دﻻﯾـﻞ ﻫﻮﯾـﺖ ﭘﺬﯾﺮی (0/13=P=0/04، r)، دﻻﯾﻞ ﺗﻨﻈﯿﻢ اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ (0/21=P=0/00، r) و دﻻﯾﻞ ﺑﯿﺮوﻧـﯽ اﺟﺘﻨـﺎﺑﯽ (0/24=r، 0/00=P) راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد. از ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﺧﻮد ﺗﻌﯿﯿﻨـﯽ، ﺗﻨﻬـﺎ ﺑﻌـﺪ دﻻﯾـﻞ ﺑﯿﺮوﻧـﯽ اﺟﺘﻨـﺎﺑﯽ (0/20=β) ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪة ﻣﻌﻨﺎدار راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای ﺑﻮد. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ارﺗﺒﺎط ﻣﻮﺟـﻮد ﺑـﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫـﺎ، ﮐﻤـﺎل ﮔﺮاﯾﯽ و ﺧﻮدﺗﻌﯿﯿﻨﯽ از راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﻣﯿﺎن ورزﺷﮑﺎران ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ آﯾﺪ.
The research is to investigate the relationship between perfectionism, self-determination and contrastive methods between sport teams. Research sample was the same as population (232 persons) and were consisted of all of the athletic students. The data was collected by three questionnaires: perfectionism multidimensional (1990) , (α=0/87) , Behavioral Regulation in Sport (2008) , (α=0/8) and Athletic Coping Skills Inventory (1995) , (α=0/896). The data was analyzed by mean, standard deviation, Kolmogorov– Smirnov, Pearson and regression by SPSS (20). There was a positive significant relationship between perfectionism (P=0/00, r=0/38) and Concern over mistakes (P =0/00, r=0/26) , suspect about performance (P =0/00, r=0/17) , parental expectations (P =0/00, r=0/35) , parental criticism (P =0/00, r=0/35) , personal standards (P =0/00, r=0/17) , and organization (P =0/00, r=0/06) and contrastive methods. Also, parental expectations (β= 0/26) and parental criticism (β= 0/15) were significant predications for contrastive methods. There was a positive significant relationship between self-determination (P=0/04, r=0/13) and internal reasons (P=0/01, r=0/15) , coordination's reasons (P=0/00, r=0/17) , identification (P=0/04, r=0/13) , adjustment avoidance reasons (P=0/00, r=0/21) external avoidance reasons (P=0/00, r=0/24). The external avoidance reasons (β= 0/20) was the only significant predication for contrastive methods. According to the results, perfectionism and self-determination were the contrastive methods for athletes.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر، برخی تحقیقات نشان دادهاند که کمالگرایی میتواند ابعاد ناسازگار و سازگار داشته باشد (بورگان 10 ، Caro Wood Treasure Hill et al Appelton Wilson Edmond Hall Berlin Burgan 2010: 120؛ کارو و همکاران، 2011: 445).
بنابراین لزوم انجام تحقیقی که بتواند میزان کمال گرایی و عوامل انگیزشی دانشجویان ورزشکار را بررسی کند، احساس Williams Bartholomew Pelletier Gaudreau & Antl Longbotom Craciun تحقیق حاضر میتواند از طریق بررسی ارتباط بین کمالگرایی و خودتعیینی با راهبردهای مقابلهای، از یک سو جنبههای سازگار و ناسازگار کمالگرایی را در ارتباط با راهبردهای مقابلهای را بررسی کند تا مسئولان تیم های ورزشی دانشگاهی را با استفاده از یافتههای این پژوهش ورزشکاران خود را جهت حضور در مسابقات از لحاظ روانی آماده سازند و از سوی دیگر، یافتههای این پژوهش میتواند رفتارهای ورزشی دانشجویان ورزشکار را از طریق شناسایی نوع ویژگیهای کمالگرایی آنها و نیز نوع راهبردهای مقابلهای دانشجویان ورزشکار را بر اساس تئوری خودتعیینی مشخص و به مربیان کمک کند تا رفتارهای ورزشی دانشجویان ورزشکار را در تمرینات و مسابقات ورزشی کنترل کنند.
برای تعیین این که آیا ابعاد کمال گرایی پیش بین راهبرد مقابله ای در دانشجویان ورزشکار است، از رگرسیون استفاده شد که نتایج آن در جدول 2 خلاصه شده است.
معادله خط رگرسیون حاصل به صورت زیر است: راهبرد مقابله ای = 94/22 + (34/0× دلایل بیرونی اجتنابی) بحث و نتیجه گیری هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین کمال گرایی و خودتعیینی با راهبردهای مقابلهای دانشجویان تیم های ورزشی بود.
Relationship between Perfectionism, Self-determination and Contrastive Methods between Sport Teams Morteza Ghalibaf Toosi Nejad Ph. D.