چکیده:
جامعه خاستگاه فناوری و توسعه آن است. از سوی دیگر فناوری نیز به نوبه خود آثار اجتماعی مخصوص به خود را دارد. در حالت کلی، رابطه جامعه و فناوری دوسویه است. آگاهی از این رابطه دوسویه برای طراحی مهندسی لازم است ولی توجه لازم نسبت به این امر در متون درسی و روالهای آموزشی چندان مشاهده نمیشود. در این مقاله با موردکاوی تاریخی ماشینتحریر، رابطه دوسویه جامعه و فناوری به صورت انضمامی ترسیم شده است. گاه یک عامل (جامعه یا فناوری) در عامل دیگر تاثیر میگذارد و آن را تغییر میدهد و سپس خود از تغییر ایجاد شده متاثر میگردد. همچنین تاثیرات، منحصر به ایجاد تغییر نیستند و یک عامل میتواند از بروز تغییرات در عامل دیگر جلوگیری به عمل آورد. بعلاوه مشاهده میشود در مسیر همساختگی عاملها، عقلانیت تنها معیار توسعه فناوری و توجیه کننده پدیدهها نیست. به طور مثال، گاه تکنولوژی در مسیر بهینه شدن قرار میگیرد، اما عوامل اجتماعی باعث توقف یا تغییر مسیر آن میشوند.
Society is the origin of technology and its development. On the other hand, technology has special social effects. Generally, the relationship between society and technology is mutual. Awareness of this relationship is necessary for engineering design. Nonetheless, due attention is not paid to this issue in textbooks and teaching procedures. In this paper, the mutual relationship between society and technology is concretely delineated with the typewriter's historical case study. Sometimes one agent (society or technology) affects another, changes it and then gets affected itself by the resulting change. Also, the effects are not limited to change and an agent can prevent changes in another. In addition, it is observed that in the co-constructing path of agents, rationality is not the only criterion for technological development and is not justifying the phenomena. For example, optimization of technology can be stopped or deviated by society or social agents.
خلاصه ماشینی:
مخترعین اولیه ماشین تحریر فکر میکردند که آنچه آن ها اختراع کـرده انـد در اصـل یـک دستگاه توانبخشی برای نابینایـان اسـت چـرا کـه تقریبـا تـا سـال هـای ١٨٣٠ هـیچ یـک از ماشین تحریرها صفحه کلید نداشتند اما پس از مدتی این سوال بین آنها مطـرح شـد کـه چـرا افراد بینا نتوانند از آن استفاده کننـد، بـه همـین خـاطر اختراعـات بعـدی مجهـز بـه صـفحه کلیدهای مختلفی شد.
شولز هم در ابتـدا از کلیـدهای پیـانو بـرای طبقـه بنـدی صـفحه کلیـد استفاده کرد اما این شیوه عملکردی نیز برای تایپیست های بینا مشکل بـود، چـرا کـه در ایـن طراحی نویسنده نمیتوانست ببیند چه چیزی را تایپ میکند چون تمـام کارهـا در قسـمت زیرین دستگاه رخ میداد (١٩٢٣ ,Herkimer).
این یک ماشین مکـانیکی بـود کـه برای به حرکت درآوردن کاغذ، میبایست پدالی که در زیر دسـتگاه تعبیـه شـده ، فشـار داده شود تا حرکت کاغذ کنترل گردد (٦٣ :١٩٢٣ ,Herkimer) / / / / / / شکل ١-ماشین تحریر به شکل طرح های سنتی قدیمی مثل چرخ خیاطی (١٩٢٣ ,Herkimer) در سال ١٨٨٢، رمینگتون با وایکوف (Wyckoff)به توافق نامه انحصاری فـروش ماشـین هـای تحریر رسید و یک شرکت آموزشی به نام وایکوف ، سـی مـانز و بنـدیکت ٤ بـرای آمـوزش تایپ چندانگشتی تأسیس کرد.
در همان سال ، روش تایپ کردن با هشت انگشت بـا اسـتفاده از انگشتان اول تا چهارم هر دو دست روی کلیدهای ماشـین تحریـر ارائـه شـد و درنهایـت توسط همان شرکت در دوره های تایـپ آمـوزش داده شـد Yamada ;٩٠ :١٩٢٣ ,Herkimer) (١٨٨٢ Longley ;١٨٧٨ Wyckoff ;٢٠١١ Yasuoka and Yasuoka ;١٩٨٠.
Gender, work and technology in the information workplace: from typewriters to ATMs. Social & Cultural Geography, 9(3), 241-256.