چکیده:
زمینه و هدف: مشارکت تحصیلی دانش آموزان میتواند تحت تاثیر عوامل متعددی مانند نیازهای اساسی روانشناختی و فرهنگ مدرسه، قرار گیرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش, بررسی نقش واسطهای در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت فرهنگ مدرسه، تحصیلی دانش آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر همیستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر قائن در سال تحصیلی ۱۳۹۸- ۱۳۹۷ بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد ۳۸۰ نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها در این
مطالعه از پرسشنامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (۱۹۹۷)، سیاهه مشار کت تحصیلی سالملا-آرو و اوپادایایا (۲۰۱۲) و مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی لاگواردیا همکاران (۲۰۰۰) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرمافزار Spss نسخه ۲۴ و Amos نسخه ۴ در سطح معنیداری a۰/۰۵ استفاده شد.
یافتهها: طبق نتایج، فرهنگ مدرسه اثر مستقیم و معنیداری بر نیازهای اساسی روانشناختی (B-۰/۸۰۳، P> ۰/۰۱) و مشارکت تحصیلی
(0-B/۴۷۷ ۳> p/۰۱) دارد. همچنین نیازهای اساسی روانشناختی نیز اثر مستقیم و معنیداری بر مشارکت تحصیلی (B-۰/۲۹۲ ۳> p/۰۱) دارد. بر این اساس نتیجه گرفته میشود که فرهنگک مدرسه از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روانشناختی، اثر غیرمستقیم بر مشارکت تحصیلی دانش آموزان دارد (B/۲۳۴- 0> p/۰۱).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدست آمده در این مطالعه میتوان کفت نیازهای اساسی روانشناختی و فرهنگ مدرسه موجب افرای مشار کت تحصیلی میشوند. همچنین نیازهای اساسی روانشناختی بر رابطه بین فرهنگک مدرسه و مشار کت تحصیلی، میافزاید.
Background and Purpose: Academic Engagement can be influenced by a number of factors, including the basic psychological needs and school cultural needs of the school. The purpose of this study was to investigate the mediating role of basic psychological needs in the relationship between school culture and academic engagement of students.
Method: The present study was a correlation with structural equation model. The statistical population included all male students in Ghaen secondary school in the academic year of 2018-2019. 380 people were selected using cluster sampling method. The research tools were Alessandro and Sad School of Culture Questionnaire (1997), Salmala-Arrow and Opadaya (2012), and Scales of the Basic Psychological Needs of Collaborators (2000). Pearson correlation tests and analysis of structural equations with Spss software version 24 and Amos version 24 at a significance level of α = 0.05, were used to analyze and analyze the data.
Results: According to the results, school culture had a direct and significant effect on basic psychological needs (β=0.803, P
Conclusion: Based on the results of this study, it can be said that the basic psychological needs and school culture, increase academic engagement. Basic psychological needs also increase the relationship between school culture and academic engagement.