چکیده:
مدیریت راهبردی، یک فرآیند سه مرحلهای، شامل طرحریزی راهبردی، اجرای راهبردی و ارزیابی راهبردی است. خروجی مرحله اول آن طرحریزی راهبردی است و این فرایند به صورت مستمر ادامه دارد زیرا مفروضاتی که پایه و اساس طرحریزی قرار میگیرند، ثابت نبوده و همواره در حال تغییر میباشند. از بین این سه مرحله، نحوه طرحریزی راهبردی همواره با چالشهایی روبرو بوده و هست و در این رابطه نیز تاکنون شیوهای مناسب، قابلانتقال و بدون ابهام جهت بهرهبرداری به اندیشمندان حوزه علوم راهبردی دفاعی و امنیتی معرفی نشده است؛ این تحقیق الگوی مدیریت تحولآفرین تکاملی و روششناسی تدوین راهبرد متناسب با آن را طوری ارائه نموده است که ذینفعان حوزه علوم راهبردی دفاعی و امنیتی نیز بهخوبی میتوانند از آن بهرهبرداری نمایند. مثالهای آورده شده در این تحقیق به دلیل داشتن مستندات، در حوزه کسب و کار هستند ولی ترجمان آن را میتوان در سایر حوزهها پیدا نمود. تحقیق پیش رو بر مبنای هدف توسعهای و کاربردی و از منظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع بررسی موردی است. نگارندگان این تحقیق، الگوی مدیریت راهبردی خود را تحت عنوان «مدیریت تحولآفرین تکاملی»[1] و فرآیند طرحریزی راهبردی را تحت عنوان «چارچوب تحلیلی 829 (8 گام و 29 فعالیت)» ارائه نمودهاند. در این تحقیق ابزارهای انجام هر فعالیت نیز معرفیشده است.
Strategic management is a three-step process involving strategic planning, strategic implementation, and strategic evaluation. The output of the first stage is strategic planning, and this process is ongoing because the assumptions underlying the planning are not constant and are constantly changing. Of these three steps, strategic planning has always been and remains a challenge. So far this is a convenient, transferable and unambiguous approach has not been introduced to thinkers in strategic defense and security sciences; This study explored the evolutionary transformation management model and the methodology for developing a strategy for it has provided that stakeholders in the field of strategic defense and security sciences can also make good use of it. The examples given in this research because of the documentation, They are in the field of business, but their translation can be found in other areas Research ahead Descriptive based on the purpose of the development and application and in terms of data collection this is a case study. The authors of this study have presented their strategic management model as "Evolutionary Transformational Management" and the Strategic Planning Process as "Analytical Framework 829". In this research, the tools for performing each activity are also presented.
خلاصه ماشینی:
طرح ريزي راهبردي از اهميت ويژه اي برخوردار است زيرا وقتي که مي گوييم طرح ريزي راهبردي يعني « تعيين رسالت (بيانيـه مأموريـت سـازمان )، تـدوين چشـم انـداز، شناسـايي عواملي که در محيط خارجي، سـازمان را تهديـد مـي کننـد يـا فرصـت هـايي را بـه وجـود مي آورند، شناسايي نقاط قوت و ضعف داخلي سازمان ، شناسـايي رقيـب و نقـاط قـوت و ضعف او، تعيين هـدف هـاي بلندمـدت ، در نظـر گـرفتن راهبردهـاي گونـاگون و انتخـاب راهبردهاي خاص جهت ادامه فعاليت ».
مديريت راهبردي مجموعـه اي از تصميمات و اقداماتي است که نتيجه آن هـا تـدوين و پيـاده سـازي برنامـه هـايي بـراي دستيابي به اهداف سازماني است و مشتمل بـر نـه وظيفـه حيـاتي مـي شـود: ١- تـدوين مأموريت شرکت ، شامل بيانيه هاي کلان درباره منظـور از تأسـيس ، فلسـفه و اهـداف ؛ ٢- انجام تحليلي که منعکس کننده شرايط و تواناييهاي درونـي شـرکت باشـد؛ ٣- ارزيـابي محيط خـارجي شـرکت ، شـامل محـيط رقـابتي و عوامـل عمـومي زمينـه اي؛ ٤- تحليـل گزينه هاي پيش روي شـرکت از طريـق تطبيـق منـابع آن بـا محـيط خـارجي؛ ٥- تعيـين مطلوب ترين گزينه ها از طريق ارزيابي هر گزينه با توجه به مأموريت شرکت ؛ ٦- انتخاب مجموعه اي از اهداف بلندمدت و راهبردهاي بزرگ براي تحقق مطلوب تـرين گزينـه ؛ ٧- تدوين اهداف سـاليانه و راهبردهـاي کوتـاه مـدت بـه نحـوي کـه بـا اهـداف بلندمـدت و راهبردهاي بزرگ سازگار باشند؛ ٨- پياده سازي گزينه هاي راهبـردي از طريـق تخصـيص منابع بودجـه بنـدي شـده اي کـه در آن تناسـب وظـايف ، افـراد، سـاختار، فنـاوري هـا و سيستم هاي پاداش لحاظ شده باشـند؛ ٩- ارزيـابي موفقيـت فرآينـد راهبـردي بـه عنـوان ورودي هاي تصميم گيريهاي آتي.