چکیده:
بازاریابی خدمات و محصولات دانش فنی در شرکتهای دانشبنیان بهصورت یک چالش برای این شرکتها ظهور کرده است. کارگزاران دانش، نقش کلیدی را در ارائه خدمات تخصصی موردنیاز شرکتهای دانشبنیان و در راستای بازاریابی محصولات و خدمات دانش فنی آنها ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش کارگزاران دانش در توسعه مدل بازاریابی دانش فنی شرکتهای دانشبنیان است. برای دستیابی به مدل پژوهش از روش ترکیب موضوعی مرور نظاممند ادبیات استفاده شده است. برای گردآوری دادهها، از اسناد، مقالات، متون و گزارشات در چارچوب تعیین شده و به روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای حاصل از مرور ادبیات طی سه مرحله (باز، محوری و انتخابی) کدگذاری شده و از میان دادهها 7 مفهوم و 2 مقوله به دست آمده است. ازجمله یافتههای این پژوهش، کارکرد سه مرحلهای کارگزار دانش (دسترسی، بهکارگیری و تحویل دانش) و ایفای نقش آن بین جوامع چهارگانه تقاضاکنندگان، ارائهدهندگان، نوآوران و چارچوبگذاران دانش در راستای بازاریابی دانش فنی شرکتهای دانشبنیان است؛ سپس با توجه به تحلیلها و بررسی مبانی نظری طی فرآیند تبدیل دادهها به نظریه، مدل توسعه یافته و درنهایت مدل بازاریابی دانش فنی شرکتهای دانشبنیان با تأکید بر نقش کارگزاران دانش ارائه گردید.
The marketing of the technical knowledge services and products in knowledge Intensive Business Service (KIBS) has emerged a challenge to these companies. Knowledge brokers play a key role in providing the specialized services needed by KIBSs to their technical knowledge services and products marketing. The purpose of the present research is to develop a technical knowledge in knowledge Intensive Business Service marketing model with emphasis on the role of Knowledge Brokers. In order to achieve the research model, the method of Thematic Synthesis of systematic literature review has been used. In data collecting, documents, articles, texts and reports in the framework of the research method and through targeted sampling are collected. One of the findings of this research is the three-step function of the Knowledge Broker (access, manipulation and delivery of knowledge) and its role in the quadruple communities of applicants, providers, innovators and knowledge framers in technical knowledge in KIBSs marketing. Finally, the knowledge marketing model of KIBSs with emphasis on the role of Knowledge Brokers was presented.
خلاصه ماشینی:
ازجمله یافته های این پژوهش ، کارکرد سه مرحله ای کارگزار دانش (دسترسی ، به کارگیری و تحویل دانش ) و ایفای نقش آن بین جوامع چهارگانه تقاضاکنندگان، ارائه دهندگان، نوآوران و چارچوبگذاران دانش در راستای بازاریابی دانش فنی شرکت های دانش بنیان است ؛ سپس با توجه به تحلیل ها و بررسی مبانی نظری طی فرآیند تبدیل دادهها به نظریه ، مدل توسعه یافته و درنهایت مدل بازاریابی دانش فنی شرکت های دانش بنیان با تأکید بر نقش کارگزاران دانش ارائه گردید.
روش سنتز موضوعی برای بررسی تعداد کمی از مطالعات مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین با توجه به نادیده گرفته شدن موضوع تحقیق در ادبیات موجود، به دلیل نوین بودن آن و همچنین به دلیل اهمیت و کاربرد آن در مباحث بازاریابی شرکت های دانش بنیان، از روش تحقیق مزبور 15324 hyasertmeder ai Lnitehreastius Review برای اکتشاف نظریه و مدلی در راستای عنوان تحقیق ، استفاده شده است .
Patterns of innovation in knowledge- intensive business services.
The Impact of Knowledge Management Infrastructure Capabilities on Business Intelligence with Mediatory role of Open Innovation in Manufacturing SMEs. Journal of New Research in Decision Making.
Innovation Configurations in Knowledge-Intensive Business Services.
. The Role of Knowledge Brokers in Developing of technical knowledge marketing model for Knowledge- Intensive Business Service Fereshteh Mansouri Moayyed1*, Rahil kordheydari, 2 3 Ali Ghasemian Sahebi 1.
The purpose of the present research is to develop a technical knowledge in knowledge Intensive Business Service marketing model with emphasis on the role of Knowledge Brokers.