چکیده:
<div style="text-align: justify;"><strong>اهداف و زمینه</strong> اصلی این پژوهش تحلیل چگونگی ایجاد و گسترش شبکه راه آهن بین المللی از ایران به افغانستان و چین به صورت مستقیم یا از طریق عبور از قرقیزستان و تاجیکستان است که می­تواند تسهیل کننده ارتباط و مناسبات ترابری و فرهنگی با اروپا و غرب جهان باشد. احداث راه­آهن از خواف در شرق ایران به هرات افغانستان و ایجاد کریدور راه آهن هرات به کاشغر چین موضوع اصلی این مقاله است. در صورت تکمیل و اجرای این طرح راهبردی بستر مناسبی برای توسعه زیرساخت­ها، سرمایه­گذاری اقتصادی بویژه در معادن، تعامل و تبادل بین کشورها بوجود می آید این طرح احیای راه ابریشم و تمدن نوین شرقی را برای توسعه و رفاه مردم رقم می زند و وضعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک این سرزمین را تبدیل به موقعیت ژئواکونومیک می کند.<br>
<strong>روش شناسی</strong> این پژوهش مبتنی است بر روش کیفی است و ترکیبی از روشهای اسنادی و تاریخی در آن استفاده شده است.<br>
<strong>یافته های</strong> <strong>پژوهش </strong>نشان می دهد که با وجود کارکردهای مهم تهدیدها و چالش ­ها برای این طرح راهبردی عبارتند از:<br>
1- تعلل و تاخیر دولت ایران در تکمیل راه ­آهن «خواف به هرات»، 2- امکان امتداد راه ­آهن با معیارهای روسی از مزار شریف به هرات و کابل در ادامه راه­ آهن تازه احداث شده از منطقه حیرتان در مرز ازبکستان به مزار شریف 3- امکان امتداد راه ­آهن با معیار شبه قاره هند از اسپین بولداک پاکستان به قندهار افغانستان و تضعیف موقعیت ژئواکونومیک هرات در آینده نزدیک.<br>
<strong>نتیجه</strong> : هرگونه غفلت از احداث راه آهن در مسیر خواف به کاشغر، خسارات بین­ المللی جبران ناپذیری برای کشورهای اروپایی، چین و کشورهای منطقه بویژه ایران و افغانستان در آینده درپی خواهد داشت.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Aims And Backgrounds</strong> Of This research is to investigate and analysis how the international rail network is being developed and expanded from Iran to Afghanistan and China, either directly or through Kyrgyzstan and Tajikistan, which can facilitate transport and cultural links with Europe and the Western world. Construction of a railway from Khawaf in eastern Iran to Herat, Afghanistan, and the creation of the Herat Railway Corridor to Kashgar, China are the main focus of this article. When this strategic plan is completed and implemented, it provides a good framework for infrastructure development, economic investment, especially mining, interaction and exchange between countries. And the geopolitical and geostrategic position of this land makes it a geoeconomic situation.<br>
<strong>Methodology</strong> In this research, based on qualitative method and a combination of historical and documentary methods has been used.<br>
<strong>The Findings</strong> The findings show that despite the important functions of threats and challenges to this strategic plan are:</div>
<ol>
<li style="text-align: justify;">Delays by the Iranian government in completing the Khaf to Herat railway.</li>
<li style="text-align: justify;">Possibility of Russian railway extension from Mazar-e-Sharif to Herat and Kabul following the construction of a newly constructed railway from the Heiratan area on the Uzbekistan border to Mazari Sharif</li>
<li style="text-align: justify;">Possibility of extension of Indian subcontinent railway from Spin Boldak Pakistan to Kandahar Afghanistan and weakening Herat geoeconomic situation in near future.</li>
</ol>
<div style="text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong> : Any neglect of the railway construction on the Khaf route to Kashgar will result in irreparable international losses for European countries, China and the countries of the region, especially Iran and Afghanistan in the future.</div>