چکیده:
امروزه گردشگری سومین صنعت بزرگ جهان و یکی از شاخص های مهم تجارت خدمات است و بیشترین درآمد ارزی را به خود اختصاص داده است. از این رو ارزیابی عوامل مؤثر بر آن بویژه زیرساخت های اقتصادی در کوتاه مدت و بلندمدت حائز اهمیت است. بنابراین در این مطالعه به ارزیابی عوامل مؤثر بر گردشگری از جمله تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز، نوسان های نرخ ارز، شاخص قیمت مصرف کننده، اختلاف دما و زیرساخت های اقتصادی (تعداد کاربران اینترنت) در کوتاه مدت و بلندمدت در کشورهای منتخب جاده ابریشم با استفاده از روش میان گروهی پویا طی سال های 2015-1995 پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که متغیرهای نرخ ارز و کاربران اینترنت بر گردشگری در کوتاه مدت و بلندمدت دارای اثر مثبت است و متغیر نوسان نرخ ارز نیز در کوتاه مدت و بلندمدت دارای اثر منفی است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که سیاست یکسان سازی نرخ ارز و جلوگیری از نوسان های نرخ ارز به بهبود تقاضای گردشگری کمک می کند. همچنین با سیاست گذاری در جهت تقویت زیرساخت ها از جمله دسترسی آسان تر به اینترنت و در نتیجه افزایش تعداد کاربران اینترنت نیز منجر به رشد گردشگری می شود.
خلاصه ماشینی:
بنابراين در اين مطالعه به ارزيابي عوامل مؤثر بر گردشگري از جمله توليد ناخالص داخلي، نرخ ارز، نوسانهاي نرخ ارز، شاخص قيمت مصرفکننده، اختلاف دما و زيرساخت هاي اقتصادي (تعداد کاربران اينترنت ) در کوتاهمدت و بلندمدت در کشورهاي منتخب جاده ابريشم با استفاده از روش ميان گروهي پويا طي سالهاي ٢٠١٥-١٩٩٥ پرداخته شده است .
همچنين بين نوسانهاي نرخ ارز و ورود گردشگران به ترکيه رابطه منفي وجود دارد و افزايش قيمت هاي نسبي از جذب گردشگر جلوگيري ميکند و توليد ناخالص داخلي نيز بر گردشگري داراي اثر مستقيم و مثبت ميباشد.
بنابراين به منظور ارزيابي عوامل مؤثر بر گردشگري از الگوي آگيوميرگياناکيس و همکاران (٢٠١٦) بهره گرفته شده است ، که در بردارنده متغيرهاي اصلي و اثرگذار بر تقاضاي گردشگري است و اين الگو بيان ميکند تقاضاي گردشگري متأثر از نوسانهاي نرخ ارز است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) که در الگوي بالا متغير وابسته TOUit، تعداد ورود گردشگران را نشان ميدهد و GDPj,t توليد ناخالص داخلي،ERi,t نرخ ارز واقعي، ERVi,t نوسانهاي نرخ ارز و D_TEMPit نشاندهندهي اختلاف دما دو کشور مبدأ و مقصد گردشگري ميباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در الگوي (٢) تقاضاي گردشگري کشورهاي جاده ابريشم ارائه شده است که در آن GDPj,t توليد ناخالص داخلي سرانه ، ,RPi شاخص قيمت مصرفکننده، ERi,t نرخ ارز واقعي، ERVi,tنوسانهاي نرخ ارز، D_TEMPij,t اختلاف دما و INFRAS نشاندهنده تعداد کاربران اينترنت ميباشد.
در اين مطالعه براي ارزيابي اثر کوتاهمدت و بلندمدت متغيرهاي نرخ ارز، توليد ناخالص داخلي، شاخص قيمت مصرف کننده، نوسانهاي نرخ ارز، اختلاف دما، کاربران اينترنت بر گردشگري کشورهاي منتخب جاده ابريشم طي سالهاي ٢٠١٥-١٩٩٥ از روش رگرسيوني ميان گروهي پويا PMG١ استفاده شده است .