چکیده:
رادیو به عنوان یک رسانه جمعی، نقش بسیار مهمی در فرهنگ و هویت سازی هر جامعه ایفا می کند و به عنوان ابزار تبلیغاتی در جهت نیل به اهداف گفتمان های مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد. رادیو در دوره رضاخان وارد ایران شد. پهلوی اول برای انتشار و تبلیغ مدرنیسم و مشروعیت حکومت ضد دینی خود از این رسانه بهره برد. او در داخل ایران گفتمان مدرنیسم و ناسیونالیسم و در خارج از کشور گفتمان ناسیونالیسم را با کمک این رسانه تبلیغ می کرد. امّا پس از اشغال ایران توسط متفقین و ایجاد فضای باز سیاسی، برنامه های رادیو نسبت به گذشته مردمی تر شد، امّا با به قدرت رسیدن پهلوی دوم برنامه های رادیو در جهت اهداف سیاسی وی، گفتمان غرب گرایی و ضدّ دینی در جامعه تبلیغ کرد. نقش رسانه رادیو در دوره پهلوی از نوآوری های این مقاله است و روش تحقیق در این مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی است.
خلاصه ماشینی:
امّا پس از اشغال ايران توسط متفقين و ايجاد فضاي باز سياسي، برنامه هاي راديو نسبت به گذشته مردميتر شد، امّا با به قدرت رسيدن پهلوي دوم برنامه هاي راديو در جهت اهداف سياسي وي، گفتمان غرب گرايي و ضدّ ديني در جامعه تبليغ کرد.
رضاخان به رسانه راديو گرچه در ابتداي سلطنت خود روي خوشي نشان نداد؛ امّا پس از بازگشت از سفر ترکيه به آن توجه نمود و اين رسانه را در اختيار کامل دولت خويش در آورد واز آن در جهت تبليغ و ترويج سياست هاي شبه مدرن خود بهره گرفت .
پس از سقوط دولت مصدق اين رسانه دوباره به عنوان وسيله اي براي ابراز سياست پهلوي دوم مورد استفاده قرار گرفت .
محمّدرضا پهلوي از اين رسانه در جهت اهداف سياسي و اجتماعي خود سود برد و براي برخي اقدامات خود چتر تبليغاتي گستردهاي بر روي جامعه ايجاد کرد.
راديو در دروه پهلوي دوم با سياست هاي ضد ديني و ترويج فرهنگ غربي سعي در متلاشي کردن فرهنگ و سنت هاي ايران داشت اين رسانه در سانسور و غير واقعي نشان دادن برخي رويدادها و تحولات سياسي نقش بسزايي داشته است .
در زمان افتتاح راديو بلندگويي در ميدان سپه و سه ميدان ديگر تهران نصب شده بود که برنامه هاي آن را پخش ميکردند با شعله ور شدن آتش جنگ جهاني دوم پيشرفت راديويي نيز در ايران مانند بسياري از فعاليت هاي ديگر در کشور متوقف شده و چندين سال به همان وضعيت باقي ماند (همان:٦٨).