چکیده:
مقاله حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به بررسی استعارههای ترس، درد و شادی در آثار سیمین دانشور پرداخته است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیل است. محقق در این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش هاست که از دیدگاه زبانشناسی جنسیت، آیا سبک نگارش نویسنده بهطورکلی از جنسیت وی تاثیر زیادی میپذیرد یا خیر. در آثار سیمین دانشور برای بیان استعارههای مفهومی ترس، درد و شادی میتوان به احساس ترس حرکت است، احساس ترس اندام واژه است، احساس ترس شیء است، احساس درد اندام واژه است، احساس درد مکان است، احساس درد حرکت است، احساس درد شیء است، احساس شادی نور و روشنایی است، احساس شادی شیء است، احساس شادی حرکت است، اشاره نمود که دارای بسامد کاربرد بیشتری هستند. همچنین مشخص شد که از دیدگاه زبانشناسی جنسیت، سبک نگارش نویسنده بهطورکلی از جنسیت وی تاثیر زیادی میپذیرد، بنابراین میزان کاربرد این استعاره ها در آثار این دو نویسنده و نیز نوع انتخاب حوزه مبدا را تحت تاثیر قرار میدهد، برای نمونه نویسنده زن منتخب پژوهش از استعارههای دال بر احساس شادی به میزان بیشتری نسبت به نویسنده مرد در آثار خود بهرهگیری نموده است.
This thesis is an analytic-descriptive research that studies the conceptual metaphors of fear, pain and joins in Sminin Daneshvar’s works. The researcher aims to answer this question: to some extent, the sexuality of authors influence the style of her. The chosen corpus in this research consists of 120 selected sentences that included conceptual metaphors of fear, pain and joins. The achievements of this research show that the usage of mentioned metaphors and their frequencies to some extant influenced by sexuality of the authors. In addition, the analysis of data in the chosen works from Simin Daneshvar shows that the source cognitive domains which were used by the author are animals, plants, motion and instrument and also the cognitive source domains used others books of Daneshvar work are animals, plants and instrument. Moreover, the samples of these conceptual metaphors in the works of mentioned authors are “the joins is movement”, “the fear is animal”, “The fear is non- stability” and “the pain is sound”. Also the writing style of the authors influenced by her sexuality, therefore the chosen source cognitive domains used by the mentioned authors are dependent to sexuality of them. For instance, the woman used the metaphor of joins more that the man counterpart.
خلاصه ماشینی:
همچنین مشخص شد که از دیدگاه زبانشناسی جنسیت، سبک نگارش نویسنده بهطورکلی از جنسیت وی تأثیر زیادی میپذیرد، بنابراین میزان کاربرد این استعارهها در آثار این دو نویسنده و نیز نوع انتخاب حوزه مبدأ را تحت تأثیر قرار میدهد، برای نمونه نویسنده زن منتخب پژوهش از استعارههای دال بر احساس شادی به میزان بیشتری نسبت به نویسنده مرد در آثار خود بهرهگیری نموده است.
استعاره مفهومی انواع خاصی چون استعاره زمان، مکان، جهت، ترس، درد، شادی و غیره را شامل میگردد که تاکنون پژوهشهای زیادی در زمینه بررسی انواع استعارههای زمان و مکان و جهت در متون ادبی صورت گرفته است، در این پژوهش نگارنده به بررسی و تحلیل استعارههای ترس، درد و شادی در آثار سیمین دانشور از دیدگاه معنیشناسی شناختی بر اساس نظریه معاصر استعاره مفهومی لیکاف و جانسون (1980) خواهد پرداخت و سپس انواع استعاره را این نویسندگان از منظر زبانشناسی جنسیت نیز مقایسه خواهد نمود.
استعاره گذاری است از حوزۀ ملموس به حوزۀ ناملموس؛ بهعبارتدیگر، حوزۀ مقصد از طریق حوزۀ مبدأ فهمیده میشود زیرا که شباهتها یا مطابقتهایی میان این دو حوزه وجود دارد (معصومی و کردبچه،1389: 84).
این شیوه برای بررسی دقیقتر مفاهیم انتزاعی و مجرد که با استفاده از زبان استعاری ترسیم میشوند، مناسب است و میتواند ارتباط میان عناصر معنایی با موضوعی را که گاه در روساخت متن روشن نیستند، تعیین کند و نیز کارکرد شناختی استعارهها را به دست دهد (جیندو،2010).
(سووشون،5) در این نمونه احساس ترس اندام بدن است.
(سووشون،15) در این نمونه احساس ترس اجبار است.