چکیده:
تحقیق حاضر بهدنبال تحلیل «فرصت ـ تهدید» چهلسال دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیۀ مقام معظم رهبری (مدّظلّهالعالی)، پیرامون گام دوم انقلاب اسلامی است. به این منظور، پژوهشگران با استفاده از روش استنباطی ـ اجتهادی و نظریۀ مبنایی، ابتدا با اتخاذ رویکردی استقرایی از میان 48 واحد تحلیل متن بیانیه، 271 واحد ضبط، تعداد 407 مفهوم محوری، 407 مقولۀ فرعی و 42 مقولۀ اصلی استخراج نمودند. در ادامه محققان با تکیه بر رویکرد قیاسی، سطوح «خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» را از درون متن بیانیه، انتخاب نمودند و مقولههای استخراجشده از رویکرد استقرایی را در ذیل این سه سطح سازماندهی نمودند. در ادامه با تکیه بر مفاهیم و سطوح استخراجشده، تعداد 156 قضیه ساخته و با توجه به ماهیت ایجابی و سلبی آنها، در دو گروه قضایای با ماهیت فرصتپایه و قضایای با ماهیت تهدیدپایه دستهبندی شدند. در پایان، قضایای استخراجشده در معرض ارزیابی گروه متمرکز نیمهساختاری قرار گرفت و از 156 قضیه، تعداد 134 قضیه نهایی و تأیید شد. پس از ترکیب قضایای مشترک، درنهایت 38 قضیه استخراج شد که از میان آنها، با توجه به پیام محتوای هر قضیه، 5 قضیه در سطح خودسازی (3 قضیۀ ایجابیِ فرصتپایه و 2 سلبیِ تهدیدپایه)، 20 قضیه در سطح جامعهپردازی (13 قضیه ایجابیِ فرصتپایه و 7 قضیۀ سلبیِ تهدیدپایه) و 13 قضیه در سطح تمدنسازی (10 قضیه ایجابی فرصتپایه و 3 قضیۀ سلبی تهدیدپایه) سازماندهی شد. برآیند نهایی تحلیل بیانیۀ گام دوم این است که: «تمرکز بیانیه گام دوم در چشمانداز گام دوم انقلاب اسلامی: ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است». نکتۀ قابلتوجه در این فرایند و براساس فراوانی قضایا اهمیت جامعهپردازی بهعنوان مقدمۀ تمدنسازی در فرایند پیشروندگی و پیش برندگی انقلاب اسلامی است
This study seeks to analyze the “Opportunity – threat” of the second phase of the Islamic Revolution based on the statement of the second step of revolution that is issued by the supreme leader of Iran. To this end, the researchers employed inferential-ijtihad methodology and basic theory. They firstly utilized an inductive approach and extracted 407 central concepts, 407 subcategories, and 42 main categories from 48 units of the statement’s text analysis units and 271 recording units. In the following, the researchers selected the levels of "self-improvement, civilization-making and community- producing" from within the context of the statement by using the deductive approach and organized the categories that extracted from the inductive approach under these three levels. Then, based on the extracted concepts and levels and regarding to their positive and negative nature a total of 156 theorems were constructed and categorized into two groups of opportunity - based and threat- based theorems based on their positive and negative nature. Finally, the extracted theorems were subjected to semi-structured focus group evaluation and from 156 theorems, 134 ones were finalized and confirmed. After combining common theorems, 38 theorems were finally extracted that according to the message of each theorem’s content, 5 theorems at self-improvement level (3 positive opportunity - based theorems and 2 negative threat- based theorems), 20 theorems at community - producing level (13 positive opportunity - based theorems and 7 negative threat- based theorems) and 13 theorems at civilization-making level (10 positive opportunity - based theorems and 3 negative threat- based theorems) were organized. The end result of the analysis of the statement of the second step of revolution is that “the focus of the second step of the statement in the perspective of the second step of the Islamic Revolution is on the creation of a new Islamic civilization and the preparation for the sunrise of Velayete Ozma. The important point in this process and on the basis of the frequency of theorems is the importance of community - producing as a prelude to civilization in the process of advancement of the Islamic Revolution
خلاصه ماشینی:
درمجموع ، مهم ترين مخاطبان متن بيانيۀ گام دوم و پيام هاي مرتبط با اين مخاطبان در جـدول شمارٔە ٢ به شرح ذيل آمده است : جدول شمارٔە ٢: مخاطبان بيانيۀ گام دوم و پيام هاي مرتبط با آنها 11 يافته هاي تحقيق محققان در پژوهش حاضر به منظور خروج از لايه هاي توصيفي متن بيانيۀ گام دوم انقـلاب و براي دستيابي به تحليل معتبر از «فرصت ـ تهديد» چهل سال دوم انقلاب اسلامي در اين متن ، بـا استفاده از روش استنباطي ـ اجتهادي مورد تأکيد و تأييد مقام معظم رهبري (مدّظلّه العالي) و «نظريـۀ مبنايي» به عنوان يک تکنيک پذيرفته شده در استنتاج و استخراج لايه هاي پنهان متـون ، اقـدام بـه کشف قضاياي ايجابي به عنوان پايۀ مباحث اثباتي در معرفي فرصت ها و نيز کشف قضـاياي سـلبي به عنوان زيربناي تهديدهاي مستتر در متن بيانيه ، از سوي ديگر، نمودند.
مرحلۀ سوم : به منظور سازمان دهي و دسته بندي منطقي مقوله هاي محوري، محققان با تکيه بـر رويکرد استقرايي به خود بيانيۀ گام دوم مراجعه و با توجه به تأکيد مقام معظم رهبـري (مدّظلّـه العالي) در محتواي همين سند مبني بر آغاز مرحله دوم از خودسازي، جامعه پردازي و تمدن سازي در مرحلۀ دوم انقلاب ، سه سطح مذکور را به عنوان مدلي براي ساماندهي مقوله هاي اصلي انتخـاب نمودنـد و يافته هاي مراحل اول و دوم پژوهش خود را در ذيل اين سطوح سازمان دهي نمودند.