چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناخت مناسبترین نوع برنامهریزی بهمنظور طراحی فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی در ایران، از دیدگاه کتابداران و کارشناسان این کتابخانهها است. درک دیدگاههای کارکنان صف و ستاد کتابخانههای عمومی در انتخاب مناسبترین نوع برنامهریزی و همچنین، اولویتبندی بهکارگیری انواع برنامهریزیها برای طراحی فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی دارای اهمیت است. تعیین مناسبترین نوع برنامهریزی برای طراحی فعالیتهای فرهنگی از دیدگاه کتابداران و کارشناسان کتابخانههای عمومی کشور است.
روش: روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است که روایی محتوایی با استفاده از دو ضریب نسبی روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جامعۀ پژوهش شامل دو گروه کتابداران و کارشناسان استانی و ستادی امور فرهنگی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بودند. 357 کتابدار از طریق نمونهگیری خوشهای و 38 کارشناس بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند که از این تعداد 29 پرسشنامه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS نسخۀ 22 استفاده شده است.
یافتهها: دیدگاههای کتابداران و کارشناسان در انتخاب مناسبترین نوع برنامهریزی متفاوت بود. از نظر کتابداران پنج نوع برنامهریزی مشارکتی، فرهنگی، راهبردی، ترویجی و منطقی در اولویت نخست تا پنجم بودند و از منظر کارشناسان ستادی بهترتیب انواع برنامهریزیهای منطقی، راهبردی، ترویجی، فرهنگی و مشارکتی در اولویت اول تا پنجم قرار داشتند.
اصالت/ارزش: مقالۀ حاضر اولین پژوهشی است که به بررسی دیدگاههای کارکنان صف و ستاد در انتخاب مناسبترین نوع برنامهریزی در کتابخانههای عمومی میپردازد. شناخت و درک تفاوتهای کارکنان صف و ستاد در نوع برنامهریزی به همگرایی نظریات بین آنها کمک میکند و موجب تقویت برنامهریزیها میشود.
Purpose: The main purpose of the present research is to recognize the most appropriate type of planning for designing cultural activities of public libraries in Iran, from the perspective of their librarians and experts. Identifying and understanding the views of librarians and experts in selecting the most appropriate type of planning, as well as prioritizing the use of various plans to design the cultural activities are among the other aims of this research.
Methodology: This study is an applied research that was conducted by the survey method. A researcher-made questionnaire is selected as the tool for data collection. Content validity was calculated using two coefficients, content validity relative and content validity index. To measure the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient was used. The research population consisted of two groups: public library librarians and the provisional and staff experts working in the Cultural affairs division of Iran Public Libraries Foundation. In selecting the librarians group, cluster sampling was used to maintain the distribution of samples. For this purpose, Iran was divided into five parts: east, west, center, north and south. Sampling was performed according to the size and volume of each region. 357 librarians were randomly selected 38 experts were selected by random sampling, from whom 29 individuals completed the questionnaires. To analyze the data, Friedman test was applied using the SPSS 22 platform.
Findings: The results showed that among the five types of planning, participatory planning from the viewpoint of librarians, and logical planning from the viewpoint of experts ranks first. Moreover, the results of Friedman test showed that ranking of different types of planning for designing cultural activities are significant from the viewpoint of both groups. From the librarians' viewpoint, logical, strategic, extension, cultural and participatory planning ranked first to fifth respectively, while from the experts' viewpoint, logical, strategic, promotional, cultural and participatory planning ranked first to fifth respectively.
Originality/value: The present research is the first research that has reviewed the opinions of experts and librarians in selecting the most appropriate type of planning in public libraries. Identifying and understanding the differences between staff and line experts in the type of planning help to promote convergence between them and also help to strengthen the planning. This research can be used as a basis for designing cultural activities. Applying this basis will assist planners and managers of public libraries in making decisions about cultural activities.
خلاصه ماشینی:
تعيين مناسب ترين نوع برنامه ريزي به منظور طراحي فعاليت هاي فرهنگي کتابخانه هاي عمومي مريم اميدخدا دانشجوي دکترا، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال ، تهران ، ايران .
درک ديـدگاه هـاي کارکنـان صـف و سـتاد کتابخانه هاي عمومي در انتخاب مناسب ترين نوع برنامه ريزي و همچنين ، اولويت بندي به کارگيري انواع برنامه ريـزي هـا بـراي طراحي فعاليت هاي فرهنگي کتابخانه هاي عمومي داراي اهميت اسـت .
پـس ، بـه دليـل وجـود انـواع 147 مختلف برنامه ريـزي در مراکـز و نهادهـا و کتابخانـه هـاي دنيـا، همچنـين در نتيجـه اخـتلاف نظـر دربارة بهترين و کامل ترين نوع برنامه ريزي، در اين پژوهش سـعي شـده اسـت بـا جسـت وجـويي جامع و کامل در منابع و بررسي انواع برنامه ريزي موجود در کتابخانه هاي دنيا، انواع برنامـه ريـزي به کاررفته در کتابخانه هاي عمومي شناسايي شود.
اولويت بندي انواع برنامه ريزي براي طراحي فعاليت هـاي فرهنگـي ، از ديـدگاه کتابـداران کتابخانه هاي عمومي کدام است ؟ ٢.
سؤال نخست پژوهش اولويت بندي انواع برنامه ريـزي بـراي طراحـي فعاليـت هـاي فرهنگـي کتابخانه هاي عمومي را از ديدگاه کتابداران بررسي مي کند.
بحث و نتيجه گيري نتايج پرسـش اول نشـان داد مناسـب تـرين نـوع برنامـه ريـزي از ديـدگاه کتابـداران کتابخانـه هـاي عمومي براي طراحي فعاليت هاي فرهنگي برنامه ريزي مشارکتي است .
پرسش دوم نشان داد کارشناسان موردمطالعه در کتابخانه هاي عمومي ايران اعتقـاد دارنـد از بين انواع برنامه ريـزي هـاي مطـرح شـده ، برنامـه ريـزي منطقـي ازاولويـت نخسـت بـراي طراحـي فعاليت هاي فرهنگي برخوردار است .
Five steps of outcome-based planning and evaluation for public libraries.