چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، توصیف روند تغییر ویژگیهای آمادگی جسمانی و مهارتی داوطلبان دختر و پسر شرکتکننده در آزمون ورودی رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی بین سالهای 1384 تا 1395 بود؛ برایناساس، اطلاعات مربوط به دادههای موجود از آزمونهای عملی برگزارشده بین سالهای 1384 تا 1395 بهجز سالهای 1386 و 1388 که موجود نبودند، برای 58449 آزمودنی شامل 37917 آزمودنی دختر و 20532 آزمودنی پسر در شش خردهآزمون سنجیدهشده در آزمون عملی (چهار آزمون برای سنجش آمادگی جسمانی و دو آزمون برای سنجش آمادگی مهارتی) بررسی شد. سپس، روند تغییرات متغیرهای موردبررسی در سالهای مختلف و در هر دو جنس بررسی و تحلیل آماری شد؛ برایناساس، نتایج این مطالعه نشان داد که در تمامی مفاد مقایسهشدنی آزمون عملی، پسران عملکرد بهتری از دختران داشتند و روند تغییرات در ویژگیهای متفاوت آمادگی جسمانی و حرکتی با سرعتی کم و بهصورت تدریجی (آزمون کشش بارفیکس، پرتاب توپ طبی دختران، دریبل فوتبال و دریبل بسکتبال با روند کاهشی و زمان کل آزمون، پرتاب توپ طبی پسران و درازونشست بدون تغییر) درحالوقوع است. تحلیل بیشتر نتایج مشخص کرد که آمادگی جسمانی در بین پسران و آمادگی مهارتی در بین دختران درحال تغییرات بیشتری است؛ نمرههای آمادگی مهارتی پسران در آزمون دریبل در مقایسه با دختران کاهش بیشتری داشته است و برعکس.
The purpose of this study was to describe change process of some characteristics of physical fitness and motor skill of male and female volunteers participating in the entrance exam of physical education and sports science between the years of 2005 and 2015. Accordingly, information on available data from tests held between 2005 and 2015 – (except for 2007 and 2009 was not available) for 58449 subjects including 37,917 female subjects and 20,532 male subjects in all cases of practical was examined. Then, the change process of some variables in different years and in both sexes were statistically analyzed. Accordingly, the results of this study showed that the process of changes in the physical and motor fitness characteristics was slowly and gradually taking place (chin- up, girls medicine ball throwing, soccer and basketball dribbling record had a downward trend and curl up, boys medicine ball throwing and total time of tests had a unchanged trend). Further analysis of the results indicated that the physical fitness in boys and the motor skills readiness among the girls have more changing (The boys' skill readiness scores for dribbling tests were lower than girls, and vice versa).
خلاصه ماشینی:
سپس، روند تغییرات متغیرهای موردبررسی در سالهای مختلف و در هر دو جنس بررسی و تحلیل آماری شد؛ برایناساس، نتایج این مطالعه نشان داد که در تمامی مفاد مقایسهشدنی آزمون عملی، پسران عملکرد بهتری از دختران داشتند و روند تغییرات در ویژگیهای متفاوت آمادگی جسمانی و حرکتی با سرعتی کم و بهصورت تدریجی (آزمون کشش بارفیکس، پرتاب توپ طبی دختران، دریبل فوتبال و دریبل بسکتبال با روند کاهشی و زمان کل آزمون، پرتاب توپ طبی پسران و درازونشست بدون تغییر) درحالوقوع است.
همچنین، نتایج این پژوهش و بررسی روند تغییرات نمرههای کسبشده در دختران و پسران طی 10 سال گذشته میتواند اطلاعات مهمی را درمورد لزوم بازبینی احتمالی مفاد و نقش مؤثرتر آزمون عملی در انتخاب داوطلبان شایسته دراختیار مسئولان قرار دهد؛ بنابراین، با توجه به توضیحات ذکرشده و اهمیت انجام این پژوهش و نیز نبود اطلاعات در این خصوص که شاید مهمترین دلیل آن نبود دسترسی پژوهشگران به اطلاعات کامل داوطلبان در ادوار متفاوت است، هدف از انجام این پژوهش توصیف و بررسی روند تغییر برخی ویژگیهای آمادگی جسمانی و مهارتی مربوط به داوطلبان دختر و پسر رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی مقطع کارشناسی پیوستة دانشگاههای دولتی در سالهای 1384 تا 1395 است.
نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه برای مقایسة نمرههای آزمون پرتاب توپ طبی بین پسران و دختران شرکتکننده در آزمون عملی داوطلبان ورودی رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی در سالهای 1384 تا 1395 نشان داد که جنسیت تأثیر معناداری بر نمرههای آزمون پرتاب توپ طبی داشته است و پسران بهطور معناداری نمرههای بهتری از دختران دارند (F = 126763, df = 1, P < 0.