چکیده:
در این نوشتار سعی کردهایم به بررسی این موضوع بپردازیم که در خاورمیانه و بهطور مشخصتر در ایران، بازارها و مالها چه نوع نسبت و رابطهای با یکدیگر برقرار میکنند. روش ما اسنادی یا کتابخانهای است و از یک سو، از پژوهشهای انجامگرفته در خصوص فضاهای تجاری کشورهای خاورمیانه و هند و از سوی دیگر از پژوهشهای انجامگرفته در ایران بهره گرفتهایم. درواقع، تمرکز اصلی ما بر ایران است و هدف از مرور وضعیت چندین کشور و نیز هند در این زمینه، جایدادن وضعیت فضاهای تجاری ایران در چارچوب و بافت وسیعتر منطقهای و فراهمآوردن امکان مقایسهای بینالمللی با کشورهای قابلقیاس است. هند به این دلیل که یکی از مراکز اصلی رشد مالها در آسیا و مورد توجه ویژة پژوهشگران این حوزه است، به طور هدفمند به خاورمیانه افزوده شده است. در این مقاله به این نتیجه رسیدهایم که علیرغم گسترش مراکز تجاری جدید، بازارهای سنتی از طریق ایجاد تعدیلاتی در خود به حیات در فضای تجاریشدۀ جدید ادامه خواهند داد و هر یک از دو فضای مال و بازار، حوزۀ زیستی و کارکردهای خاص خود را خلق خواهند کرد.
In this article, we have attempted to examine the relationship between Bazar and shopping centers in the Middle East and, more specifically, in Iran. Our approach is documentary and library-based, and we have, on the one hand, used literature review on Middle Eastern countries' commercial spaces, and on the other, the litrature in Iran. In fact, our main focus is on Iran, with the aim of reviewing the status of several countries in this regard, incorporating the status of Iranian commercial spaces within the broader regional context and context, and providing international comparability with key countries. In this article, we conclude that, despite the expansion of shopping malls, Bazar will continue to survive in the new commercialized space by modifying themselves and each of them will create its own niche and functional space.
خلاصه ماشینی:
درواقع ، گرچه رشد مراکز خرید جدید در آسیا را باید بخشی از فرایند توسعۀ جهانی حوزۀ تجاری قلمداد کرد اما این روند به دلیل ویژگیهای جمعیتی این قاره سریع تر و عمیق تر بوده است ( A Global Perspective on the Shopping .
یکی از این تغییر و تحولات مهم ، افزایش درآمد اقتصادی بوده است که به شکل تغییر در الگوهای خرید از بازارهای سنتی به مراکز مدرن بروز پیدا کرده است (٢٠١٢ ,Alqahtani).
سوق ها (بازار) برخلاف قلمروهای تفکیک شده ای که در مال ها مشاهده میشود، به طورکلی درگیری و مشارکت هر دو گروه زنان و کودکان را در محیط خرید تشویق میکرده اند؛ به عبارت دیگر، تمامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Skiland Mall 2 AL- Khobar 3 Cetin گروه های شهری از آنها استفاده میکردند و تعاملات اجتماعی و ارتباطات عمومی در آنها فضایی برای بروز پیدا میکرد.
درنهایت ، پژوهشی دیگر نیز وجود دارد که صرفا «الگوهایی نظری و ذهنی» را برای «تلفیق » و ادغام ویژگیهای مال ها و بازارها مطرح کرده است که میتوانند افق هایی را برای طراحیها و برنامه ریزیهای آیندۀ شهری فراهم آورند؛ برای مثال ، ایران آهور امکان تلفیق پتانسیل های بازار سنتی در مراکز خرید مدرن و ساخت نوعی جدید از مگامال ها در شهر تبریز را مطرح کرده است .