چکیده:
هدف تحقیق حاضر تبیین اثر بخشی نظریه سوپر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در شهرستان خمین بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری کلیه ی دانش آموزان دخترپایه اول متوسطه شهرستان خمین بوده اند. به شیوه خوشه ای تک مرحله ای از میان مدارس دولتی شهرستان خمین دو مدرسه دخترانه مقطع متوسطه به تصادف انتخاب و پرسشنامه انگیزش تحصیلی روی دانش آموزان اجراشد و از بین کسانی که نمره کمتری گرفتند تعداد 40 نفر انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت شش هفته 5/1 ساعته تحت آموزش نظریه سوپر قرار گرفتند و گروه گواه در طول این مدت هیچ درمانی دریافت نکردند. پس آزمون اجرا و یک و نیم ماه بعد پیگیری انجام شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه در افزایش انگیزش تحصیلی و برخی از ابعاد آن: گرایش به پیشرفت، وابستگی اجتماعی، شهرت طلبی، پاداش های مادی، قدرت طلبی، عزت نفس و اتکاء به نفس در مرحله پس آزمون وجود دارد به عبارتی آموزش نظریه سوپر بر انگیزش تحصیلی تاثیر معنادار داشته است.
This study aimed to was investigate the effect of Super's theory on the academic motivation of student's girls. Research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical community included all high schools girl students in for girls city Khomein . cluster sampling was used in current work. After performing the questionnaire of academic motivation, 40 students with lower scores in the questionnaire were randomly selected and placed into two experimental and control groups, each with 20 members. Then, the experimental group received teaching according to Super’s Theory in 6 sessions of 1.5 hours. No intervention was made in the control group. Data was analyzed using covariance analysis method. The results indicated that The significant difference between the two groups increased motivation and some of its aspects: the tendency to progress, social affiliation, fame, power, material rewards, power, self-esteem and self-confidence is to say training at post-test theory Super had a significant impact on student motivation.
خلاصه ماشینی:
ساروار، آفتاب، آریف و مشتاق 2 (2014) به بررسی تأثیر آموزش برنامههای رشد شغلی بر روی انگیزش تحصیلی پرداختند و نتایج نشان داد که برنامههای آموزشی موجب بهبود انگیزش تحصیلی آنان شده ا > درواقع مشاوره شغلی بر اساس نظریههای رشدی ضمن ایجاد مهارت درزمینهٔ طرحریزی برای تصمیمگیری و انتخاب مسیر شغلی در جهت رشد حرفهای دانش آموزان، با تشویق دانش آموزان به انجام فعالیتهایی که موجب پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنان میگردد میتواند انگیزش در مسیر پیشرفت تحصیلی را نیز تحت تأثیر قرار دهد (کرومبولتز، میش 3 t"/>t"/>، 1975، 4 unker"/>unker"/> Miles Sarwa, Aftab, Ari & Mushtaq Kromboltz, Mishel & Gellat Zunker یکی دیگر از نظریههای شغلی مبتنی بر رشد، نظریه بلوغ شغلی سوپر 1 (1990، به نقل از شفیع آبادی، 1392) است.
بنابراین این پژوهش در راستای رفع کمبود تحقیقات موجود به دنبال پاسخگویی به این سؤال اصلی است که آیا آموزش مدل رشد شغلی سوپر در مدارس، برافزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنادار دارد یا نه ؟ و در این راستا دو فرضیه ذیل را بررسی میکند.
نتایج تجزیهوتحلیل کواریانس جهت مقایسه نمرات پسآزمون انگیزش تحصیلی در دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} چنانچه در جدول شماره 2 مشاهده میشود نظریه سوپر در نمره کل انگیزش تحصیلی و زیر مقیاسهای گرایش به پیشرفت، وابستگی اجتماعی، شهرتطلبی، پاداش مادی، قدرتطلبی، عزتنفس و اتکاء به نفس تأثیر معنادار داشته است.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش نظریه سوپر بر افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه انجام شد.