چکیده:
هدف از این مقاله این است که در قالب برنامه درسی پنهان بر اساس دیدگاه آیزنر ، از طریق قرار دادن بعضی دروس هنری ازجمله بدیهه سرایی،موسیقی،نقاشی ،کارگردانی، درسرفصل دروس دانشگاه فرهنگیان ،بطور نامرئی ، به معلمان آینده کمک نماییم تا هنرمندانی متخصص در کلاس درس شده و بتوانند همه اشکال آگاهی وبیان راهمانند حساسیت موسیقیدان نسبت به آهنگهای ظریف،یک هنرپیشه نسبت به صدا ،اشارات وحرکات ،ویک نقاش نسبت به رنگها وخطوط دریابندد ،تا بدین طریق گامی موثر در ارتقای توانایی حرفه ای معلمان برداشته باشیم. پرسش اساسی ،که این تحقیق مطرح می کند با توجه به کیفیت بخشی به آموزش دانشجو یان در مراکز تربیت معلم این است که« آیاچنان اشکالی از تجربه هنری ویادگیری به طور پنهان، می تواند به عنوان مدل های آینده جهت آموزش معلم دیده شود وبرای نسل های بعدی معلمان وشاگردان آنها ، جنبه عملی پیدا کرده وبه نتایج مثبتی بیانجامد؟.».ودرنهایت مشخص شد که با قرار دادن دوره های هنری به مدت حداقل 3 ساعت در هفته به عنوان بخشی از آموزش دانشگاهی دانشجو معلمان می توان علاوه برتحقق اهداف رسمی واز پیش تعیین شده، زمینه ای فراهم کردتا فعالیت معلم به جای اینکه تحت تاثیر عادات باشد ،متاثر از کیفیت هایی باشد که پیش بینی نشده اند وهمچنین زمینه مناسبی برای رشد شخصیتی وتخصصی معلم فراهم می شود. روش پژوهش حاضر،روش توصیفی با رجوع به اسناد ومنابع چاپی والکترونیکی جهت یافتن پاسخی برای پرسش مطرح شده می باشد
Introduction :The purpose of this paper is that in the form of hidden curriculum based on Eisner's view, by placing some improvisation writing courses, including art, music, painting, directing, in the training courses of teachers, are invisible to our future teachers to artists specialist knowledge in the classroom and to all forms of expression, as well as sensitivity to the songs elegant musician, an actor of voice, gestures and movement, and a painter paint lines to understand, so that has taken a major step forward in improving teachers' professional ability more.Students are the next generation of teachers, practical aspects and lead to positive results?.. " Methods of the present descriptive is references to print and electronic resources to find answers to the question .And eventually it became clear that putting art courses for at least 3 hours a week as part of a university education student teachers in addition to The official pre-determined goals and helped prepare teachers to work instead of being under the influence of habits, the influence of quality that are not provided for, as well as fertile ground for the growth of teachers are professionally personality..
خلاصه ماشینی:
ارتقاء مهارت حرفه اي دانشجو يان مراکز تربيت معلم با تأکيد برتربيت هنري در قالب برنامه درسي پنهان نرجس رستگاري ١ دکتر نعمت اله موسي پور٢ هدف مقاله اين است که در قالب برنامه درسي پنهان بر اساس ديدگاه آيزنر، از طريق قرار دادن بعضي دروس هنري ازجمله بديهه سرايي، موسيقي، نقاشي، کارگرداني، در سرفصل دروس دانشگاه فرهنگيان ، بطور نامرئي، به معلمان آينده کمک نماييم تا آنها هنرمنداني متخصص در کلاس درس شده و بتوانند همه اشکال آگاهي و بيان را همانند حساسيت موسيقيدان نسبت به آهنگ هاي ظريف ، يک هنرپيشه نسبت به صدا، اشارات و حرکات ، و يک نقاش نسبت به رنگ ها و خطوط دريابندد، تا بدين طريق گامي مؤثر در ارتقاي توانايي حرفه اي معلمان برداشته باشيم .
و در نهايت مشخص شد که با قرار دادن دوره هاي هنري به مدت حداقل ٣ ساعت در هفته به عنوان بخشي از آموزش دانشگاهي دانشجو معلمان ميتوان علاوه برتحقق اهداف رسمي و از پيش تعيين شده ، زمينه اي فراهم کرد تا فعاليت معلم به جاي اينکه تحت تأثير عادات باشد، متأثر از کيفيت هايي باشد که پيش بيني نشده اند و همچنين زمينه مناسبي براي رشد شخصيتي و تخصصي معلم فراهم ميشود.
ادغام هنر در برنامه هاي درسي تربيت معلم امروزه ما براي رشد و توسعه سيستم هاي آموزشي و فراهم کردن زمينه آموزش مناسب ، به چيزي فراتر از «نشستن در کلاس درس ، خواندن متن کتاب ها و گوش دادن به معلمان » نياز داريم ، زيرا دانش آموزان ، با هم برابر نبوده و داراي کيفيات و خصوصيات ذهني و روحي و رواني متفاوتند.