چکیده:
تربیت معلم و پدیدههای مرتبط با آن در احاطۀ متغیرهایی است که فرصت فهم عمیق و چندلایه از آن کمتر با روش-های پژوهش اثباتگرایانه امکانپذیر میباشد. به عبارت دیگر جِنس مفاهیم مرتبط با تعلیم و تربیت از جِنسی نیست که بتوان آنها را به صورت دقیق و عمیق از طریق روشهای کمی بازنمایی و فهم نمود. بدین سان، اخیراً نظریه پردازان برنامۀدرسی برای فهم پدیدههای آموزشی به یک نوع تغییر جهتگیری معرفتشناختی اشاره و تآکید داشته اند که درک و افقهای جدیدی میان پژوهشگران و پژوهیده ها گشوده است. با توجه به این ضرورت، هدف پژوهش حاضر این است که به تبیین جایگاه روش پژوهش روایی، به مثابه بستری در خدمت تغییر معرفتشناختی در فهم پدیده های گسترۀ تربیتمعلم بپردازد. در همین راستا، ابتدا مفهوم و تعریف روایت و پژوهش روایی ارائه و اهمیت پژوهش روایی در تربیت معلم مورد بحث قرار گرفته است. متعاقباً زمینههای پیدایش پژوهش روایی تشریح و با تحلیل چرایی تغییر پارادایم در پژوهش های گسترۀ تربیت معلم، مواضع پارادایماتیک آن در قالب مباحث معرفتشناختی، هستیشناختی و روششناختی بحث گردیده است.
Teacher Education variables that are less possible to understandable with positivism research methods. In other words, concepts related to education are not of a kind that can be understood accurately and deeply through quantitative methods. Therefore, recently curriculum theorists have been focusing on an epistemological orientation in understanding educational phenomena, which has opened up a new understanding among researchers and researched. therefore, the purpose of this study is to explain the position of the narrative inquiry, which serves epistemological shift in the understanding of phenomena related to teacher education field. In this regard, first, concept and definition of narrative and narrative research are presented and discussed importance of narrative inquiry in teacher education. In the following, the contexts of the emergence of the narrative research are described and by analyzing the paradigm shift in teacher education research, its paradigmatic positions will be discussed in terms of epistemological, ontological and methodological issues.
خلاصه ماشینی:
Narrative Inquiry 4 تجربيات است و آنچه در تعليم و تربيت حادث ميشود را ميتوان از طريق روايت ها و داسـتان هـا مورد فهم قرار داد (وبستر و مرتووا ٢٠٠٧، کرسول ١ ٢٠١٢).
Practical Knowledge 7 همکاران ، ١٣٩٥)؛ در دهه هاي اخير بهره گيري از روش پژوهش روايـي در گفتمـان تربيـت معلـم چنان مورد استقبال و کاربست قرار گرفته است که خود به مثابه يک پارادايم طرح گرديده اسـت ٧ (اسپکتور١، ٢٠١٠، پاسچن ٢ و ايسان ٣ ٢٠١٤، دامينگ ٤ و شـاو٥ ٢٠١٤، پتـرا٦ ٢٠٠٩، ليبلـيچ و همکاران ١٩٩٨).
بنابراين با توجه به تغيير معرفت شناختي منـتج از تفسـيرگرايي در فهـم عمـل معلم و تغيير روش شناختي در کاوش پديده هاي گستره تربيت معلـم کـه در چنـد دهـه گذشـته حادث گرديده است ، پژوهش حاضر بر آن است تا پژوهش روايي را بـه مثابـه يـک نـوع چـرخش پارادايم در فهم پديده هاي مرتبط با تربيت معلم معرفي نمايد و ابعاد آن را مورد بحـث و تحليـل قرار دهد.
پژوهش روايي به عنوان رويکردي در خدمت بالندگي حرفه اي معلمان معلم ها با نگارش شرح حال زندگي خود، تجزيه و تحليل آن ، تأمل بـر تجربيـات خـود، بـه بحـث گذاشتن اين تجربيات در گروه و پيوند آن با داستان هاي معلمان ديگر ميتوانند به بينش و خـرد دست يابند.
Narrative Inquiry 18 «داستان هاي پليسي ١» استفاده ميکند و با انجام اين کار کمبودهـاي روش علمـي در تحقيقـات آموزشي را متذکر و نياز به استفاده از رويکردهاي روايي را مورد تأکيد قرار داده است .
Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research.