چکیده:
ارزشیابی یکی از عناصر مهم برنامة درسی و نظام آموزشی به شمار میرود که وسیلهای برای تحقق اهداف آموزشی، تربیتی و تشخیص میزان پیشرفت یادگیری فراگیر است. تجارب زیستة معلمان در زمینة تغییرات اخیر نظام ارزشیابی از کمّی به کیفی در دورة ابتدایی، ضمن بازنمایی نقاط قوّت و ضعف فرایندهای یادگیری، زمینهای مناسبی را برای اصلاح و بهبود کیفیت نظام ارزشیابی فراهم میکند. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با واکاوی در تجربة زیستة معلمان ابتدایی، تأثیر تغییرات نظام ارزشیابی در فرایند یاددهی یادگیری را درک و بازنمایی کند. بدینمنظور، مبتنی بر روش پدیدارشناسی تفسیری و با استفاده از فن مصاحبة نیمهساختاریافته، دادههای مربوط به 14 مشارکتکنندة معلم زن و مرد در منطقة دو شهر تهران که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شده بودند گردآوری شد. دادههای گردآوریشده نیز با استفاده از راهبرد هفتمرحلهای کُلایزی تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد ادراک معلمان در برابر تغییرات نظام ارزشیابی را میتوان به دو دسته «نگاه منتقدانه» و «نگاه مثبت» تفکیک کرد. تحلیل عمیق روایتهای معلمان مخالف با تغییرات نظام ارزشیابی دورة ابتدایی به شناسایی و طبقهبندی سه دلیل عمده شامل «ذهنیبودن ارزشیابی در دروس کتبی و شفاهی»، «نبود نظارت و پیگیری کافی» و «کمتوجهی به جایگاه معلم» منتج شده است. همچنین تحلیل عمیق روایتهای موافقان تغییرات نظام ارزشیابی، به شناسایی و طبقهبندی سه دلیل عمده شامل «ضرورت بهکارگیری روشهای جدید»، «بیتوجهی زیاد به آزمونهای پایانی» و «وجود نگرش مثبت در دانشآموزان» منتهی شده است. در نهایت، دلایل موافقت و مخالفت در اجرای تغییرات نظام ارزشیابی از دیدگاه معلمان در چهار مضمون اصلی و سیزده زیرمضمون طبقهبندی شده است.
Evaluation is one of the important elements of the curriculum and the educational system, which is a means to achieve educational, training outcomes. Teachers’ lived-experiences about the recent changes in the quantitative and qualitative evaluation system in the elementary period, while representing the strengths and weaknesses of learning processes, provide a good ground for improving the quality of the evaluation system. In the present study, it has been attempted to understand and reflect the impact of changes in the system of evaluation in the learning process by examining the experience of elementary school life. To this end, based on the interpretive phenomenological method and using a semi-structured interview technique, data were collected from 14 male and female teacher participation in the Tehran-Tehran region selected by purposeful sampling method of the criterion type. Collected data has also been analyzed using the Kolaizi’s seven-step strategy. The findings show that teachers’ perception of changes in the evaluation system can be classified into two categories: “critical look” and “positive look”. An in-depth analysis of teachers’ narratives contradicting the changes in the elementary education system has led to the identification and classification of three main reasons, including the “subjective evaluation of oral and written lessons,” “lack of adequate monitoring and follow-up” and “lack of attention to the teacher’s position.” Also, a deep analysis of the narratives of the advocates of the changes in the evaluation system has led to the identification and classification of three main reasons, including the “necessity of applying new methods”, “not paying much attention to the final tests” and “having a positive attitude in students”. Finally, the reasons for agreeing and opposing the implementation of changes in the evaluation system from the teachers’ point of view are classified in four main themes and thirteen sub-themes.