چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی فرصتها و محدودیتهای کلاسهای چندپایه از نظر معلمان بودهاست. نوع پژوهش کاربردی و روش آن کیفی بودهاست. جامعه آماری شامل معلمان کلاسهای چندپایة استان چهارمحال و بختیاری بودهکه به روش نمونهگیری هدفمند، 18 نفر برای بررسی انتخاب گردیده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی از طریق روایی سازه، درونی و بیرونی تاًمین گشت. پایایی نیز از روش بررسی همکار، بررسی اعضا و ناظر بیرونی برآورد شد. دادهها به روش تحلیل مضمون، تحلیل گشتند. طبق نتایج پژوهش، معلمان دانشآموز محوری، بسترسازی برای یادگیری اکتشافی و روشتدریس مشارکتی و حل مسأله، افزایش کارگروهی، اعتماد بهنفس، مسؤولیتپذیری، قدرت بیان، ثبات عاطفی و خود-مدیریتی دانشآموزان را جزو فرصتها و کمبود زمان، کمرنگ شدن بعضی دروس، کمبود اطلاعات معلمان، مسؤولیت زیاد معلمان، ضعف دانش، حواسپرتی و مشکل سازماندهی دانشآموزان، نامناسب بودن ترکیب سنی و جنسی، عدم همکاری اولیا، کمبود و کیفیت پایین امکانات و فضای آموزشی، کمبود نیروی خدماتی و امکانات بهداشتی را جزو محدودیتهای کلاسهای چندپایه دانستند.
The aim of this study is to identify opportunities and constraints of teachers was a multi grade classroom. This applied research methodology was qualitative. The population consisted of teachers multi grade classroom Chaharmahal and Bakhtiari Province Purposive sampling, 18 individuals have been selected for review. Data were collected through interviews. The validity of construct validity, internal and external funded. Reliability, the method of peer debriefing, Member checking and external auditor funded. The data analysis by thematic analysis method. According to the results, teachers student based, infrastructure for collaborative learning and problem-solving exploration and teaching method, increased teamwork, confidence, responsibility, power of expression, emotional stability and self-management among students opportunities and Shortage of time, the fading of some courses, lack of teachers, the great responsibility of teachers, lack of knowledge, distraction and difficult to organize students, inappropriate age and sex composition, parents' lack of cooperation, lack and poor quality of facilities and teaching space, lack of services multi grade knew the limits of classes and health facilities.