چکیده:
یکی از اهداف مهم در بسیاری از پژوهشهای تربیتی و روانشناسی بررسی عواملی است که موجب کاهش عملکرد تحصیلی در دانشجویان میشود. کیی ازعوامل روانشناختی که درعملکرد تحصیلی دانشجویان اثرگذار است، فرسودگی تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان در سال تحصیلی 1394 - 1393 به تعداد 2460 نفر تشکیل دادند که 331 نفر از این افراد براساس جدول مورگان و کرجسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بین متغیرهای اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجود داشت) 01 / p> 0 (. همچنین حدود 11% از واریانس مربوط به فرسودگی تحصیلی توسط اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری تبیین شد.
One of the most important goals of educational and psychological research is the investigation of factors affecting the decrease in school and university students’ academic performance. One of the psychological factors influential in their performance is academic burnout. The aim of the present endeavour is to study the role of emotional, cognitive and behavioral eagerness to learn in predicting student teachers’ academic burnout. In this cross-sectional, descriptive/correlational study, the data was collected from 331 subjects chosen from the statistical population of student teachers in Hamedan’s Farhangian University (i.e. 2460) in the academic year of 1393-1394 by using available sampling on the basis of Morgan Krejcie table. The instruments were the scale of emotional, cognitive and behavioral eagerness to learn and academic burnout inventory. The data was analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. There was a significant negative relationship (01/0> p) between emotional, cognitive, and behavioral eagerness to learn and academic burnout. In addition, emotional, cognitive and behavioral eagerness accounted for about 11% of the variance in academic burnout.