چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش دقت بر توانایی دیکته نویسی دانش آموزان بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر خوی به تعداد 1786 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 30 دانش آموز که دارای نمرات پایین در درس دیکته بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون پیشرفت مهارت نوشتن راغب (1384) استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 15 جلسه برنامه آموزش دقت را دریافت کردند. تحلیل یافتهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مداخله دقت آموزی به صورت معنیداری میانگین نمرات دیکته گروه آزمایش (65/122) را نسبت به گروه کنترل (24/95) در مرحله پس آزمون افزایش داد. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش دقت میتواند به عنوان یک روش مفید برای بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this study was to investigate the effect of accuracy training on students' dictation ability. The research method is quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all 1,786 female primary school students in Khoy city. Using purposive sampling method, 30 students with low scores in dictation lesson were selected as the sample and were randomly assigned into two groups (15 in experimental group and 15 in control group). Ragheb's skill development test (2005) was used to collect information. The experimental group received precision training programs for 15 sessions. The data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics (covariance analysis). The results of this study showed that the accuracy of the intervention significantly increased the mean scores of the dictation of the experimental group (122.65) compared to the control group (95.24) in the post-test phase. Based on these findings, it can be concluded that precision education can be used as a useful method to improve students' dictation skills.
خلاصه ماشینی:
تاثیر آموزش دقت، بر توانایی دیکتهنویسی دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی زهرا روان 1 ، حیدرعلی زارعی 2 دریافت: 12/3/98 پذیرش: 18/6/98 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش دقت بر توانایی دیکته نویسی دانش آموزان بود.
با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش دقت میتواند به عنوان یک روش مفید برای بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
از نقطه نظر عصبشناختی، دقت به وسیله فرایند هوشیاری، تمرکز حواس، پایداری و رفتار سازگارا Dysgraphia Spelling out Grammar Thinking organization DeVries Wright Graham & Santangelo Precision McCollum, Nation & Gunn میشود.
نتایج آزمون تحلیل واریانس برای بررسی خطی بودن رابطه پیش آزمون و پس آزمون توانایی دیکته نویسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول 4، آماره F رابطه خطی بین پیشآزمون توانایی دیکتهنویسی با پس آزمون آن (57/13) میباشد که در سطح 001/0 معنیدار است.
در جدول 5 نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه برای بررسی تفاوت گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون توانایی دیکتهنویسی با کنترل پیش آزمون این متغیر گزارش شده است.
نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه تفاوت گروه آزمایش و کنترل در توانایی دیکتهنویسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول 5 آماره F توانایی دیکتهنویسی در پس آزمون (43/130) است که در سطح 001/0 معنیدار می باشد و این نشان میدهد که بین دو گروه در میزان توانایی دیکتهنویسی تفاوت معنیدار وجود دارد.