چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی فلسفهی قصهگویی بر میزان رشد خلاقیت، نوآوری و هویت کودکان پیشدبستان بود. بدین منظور در چهارچوب روش پژوهشی اسنادی- تحلیلی، 50 نفر از کودکان پیشدبستانی شهر نیریز در پژوهش شرکت داده شدند. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون بود. جهت جمعآوری دادهها از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ استاندارد ﺧﻼﻗﯿﺖ و هویت ﮐﻮدﮐﺎن از ﻧﻈﺮ ﻣﺮﺑﯿﺎن استفاده شد. پس از انجام پیشآزمون برنامهی قصهگویی به مدت 6 جلسه 45 دقیقهای اجرا شد و در پایان پسآزمون انجام شد. نتایج نشان داد که خلاقیت تمامی آزمودنیها در پایان برنامهی قصهگویی افزایش یافته است. همچنین بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون رشد هویت کودکان تفاوت معنیداری مشاهده شد. در ادامه نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین شاغل بودن مادران و خلاقیت فرزندان وجود ندارد؛ اما بین شاغل بودن مادران و رشد هویت کودکان تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین ارتباط معناداری بین وضعیت اقتصادی خانواده و خلاقیت فرزندان وجود داشت؛ اما بین وضعیت اقتصادی خانواده و رشد هویت کودکان تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
the aim of this study is studying the philosophy of storytelling on the growth of creativity, innovation and the identity of پیشدبستان children. for this purpose, within the framework of the documentary - analytic research method, 50 children of pre - school children in city were included in the study. the research design was a pre - test - test type. to collect data from a standard questionnaire, the creative and childrens identity questionnaire was used. After doing a pre - test, the storytelling program was implemented for six minutes and was completed at the end of. the results showed that creativity of all ازمودنیها has been increased at the end of the storytelling programme. also, a significant difference was observed between the mean and pre - test scores and the growth of child identity. the results showed that there is no significant correlation between the work of mothers and the creativity of children; but there is a significant difference between the work of mothers and the growth of children. there was also significant correlation between the economic status of the family and the creativity of children; but there was no significant difference between family economic status and child identity.