چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه عملکرد تحصیلی در دوره متوسطه و دوره کارشناسی در دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکتکنندگان پژوهش 252 نفر بودند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیت شناختی و معدل دیپلم و کارشناسی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون t مستقل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش، بیانگر رابطه معنادار بین عملکرد تحصیلی سوم متوسطه و دوره کارشناسی دانشآموختگان بود (001/0> P)؛ تحلیل رگرسیون نشان داد 37 درصد از واریانس مشاهده شده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط معدل دیپلم تبیین میشود (89/154 F=و 001/0> P)؛ همچنین بین عملکرد تحصیلی دانشآموختگان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود داشت (001/0>P)؛ بهطوریکه دختران در دوره متوسطه و کارشناسی، عملکرد تحصیلی بالاتری نسبت به پسران داشتند. نتایج این پژوهش از یکسو در توسعه آگاهی مدیران برای برنامهریزیهای آتی و از سوی دیگر برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان میتواند موثر باشد.
This research was carried out to study the relationship of academic performance between high school and undergraduate degree courses of elementary education students in Farhangian University. The research method was descriptive correlational. Although a total number of data was used in data collection, due to the incomplete nature of the documents, 272 cases were investigated. The instruments were a demographic characteristics questionnaire and the students’ averages in high school and undergraduate courses. To analyze the data, Pearson correlation coefficient, regression analysis and independent t-test were used. The results of the study showed a significant relationship between the third grade high school performance and undergraduate graduate level (P 0> P); there was a significant difference between the performance of the male and female students (P
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش، بیانگر رابطه معنادار بین عملکرد تحصیلی سوم متوسطه و دوره کارشناسی دانشآموختگان بود (001/0> P)؛ تحلیل رگرسیون نشان داد 37 درصد از واریانس مشاهدهشده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط معدل دیپلم تبیین میشود (89/154 F=و 001/0> P)؛ همچنین بین عملکرد تحصیلی دانشآموختگان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود داشت (001/0>P)؛ بهطوریکه دختران در دوره متوسطه و کارشناسی، عملکرد تحصیلی بالاتری نسبت به پسران داشتند.
با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف تعیین رابطه عملکرد تحصیلی دانشآموختگان رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان با عملکرد تحصیلی آنها در سال سوم متوسطه به دنبال پاسخ به سؤالات زیر است: معدل دیپلم تا چه میزان عملکرد تحصیلی در دوره کارشناسی را پیشبینی میکند؟ همچنین بهعنوان یک سؤال فرعی آیا بین عملکرد تحصیلی دختران و پسران در سال سوم متوسطه و دوره کارشناسی تفاوت معناداری وجود دارد؟ بهعبارتدیگر آیا عملکرد تحصیلی دانشآموختگان رشته آموزش ابتدایی در دورههای متوسطه و کارشناسی از لحاظ جنسیت تفاوت معناداری د Graunke & Woosley روش پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی همبستگی است.
هدف این پژوهش بررسی رابطه عملکرد تحصیلی در سال سوم متوسطه با عملکرد تحصیلی در دوره کارشناسی دانشآموختگان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود.
همچنین نتایج تحقیق نشان داد که عملکرد تحصیلی دانشآموختگان دختر بیشتر از پسر در دوره سال سوم متوسطه و کارشناسی است.