چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان ارزیابی آموزش به سبک تکنیک جیک ساو در کلاس درس جغرافیا بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر سال دوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب بودند. به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 60 نفر انتخاب و در دوگروه کنترل (30 نفر) و آزمایش (30 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون بود. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار یافت شد. همچنین بین گروهها از لحاظ مهارت اجتماعی در مولفههای دوری از رفتارهای غیراجتماعی، دوری از پرخاشگری، دوری از برتری طلبی، ارتباط مناسب با همسالان تفاوت معنی دار یافت شد (05/0P<). ولی این تفاوتها در مولفه گرایش به رفتارهای مناسب معنی دار نشد. (05/0<p). با توجه به تاثیر متغیرهای مورد بررسی روش آموزش روش تدریس جیک ساو به منظور ارتقای مهارتهای اجتماعی پیشنهاد میگردد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of the effectiveness of teaching Jake-Sao in the geography and history classroom on social skills development. The statistical population consisted of all boys in the second felly of high school in Sarpol Zahab city. In a multi-stage cluster sampling, 120 individuals were selected and randomly replaced in two groups (30 people) and 30 subjects (in each class). The data gathering tool was Matson's social skills questionnaire. Data were analyzed using variance analysis. The results showed a significant difference between the experimental and control groups in the post-test. Also, there was a significant difference between the groups in terms of social skills in the components of non-social behaviors, avoidance of aggression, avoidance of superiority, and proper relationship with peers (P
خلاصه ماشینی:
جدول4: نتایج آزمون t مستقل نمرات پس آزمون مؤلفه دوری از رفتارهای غیراجتماعی در گروه های آزمایش و کنترل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس نتایج جدول (4) در مؤلفه دوری از رفتارهای غیراجتماعی میانگین نمرات گروه آزمایش به میزان 76/1 نمره بالاتر از میانگین نمرات گروه کنترل است که این میزان، به لحاظ آماری در سطح (05/0P فرضیه سوم: به کارگیری روش تدریس جیک ساو در رشد مهارت های مربوط به دوری از پرخاشگری و جنگ و دعوا با دیگران در دانش آموزان مؤثر است.
جدول6: نتایج آزمون t مستقل نمرات پس آزمون مؤلفه دوری از برتری طلبی در گروه های آزمایش و کنترل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس نتایج جدول (6) در مؤلفه دوری از برتری طلبی، میانگین نمرات گروه آزمایش به میزان 41/0 نمره بالاتر از میانگین نمرات گروه کنترل است که این میزان، به لحاظ آماری در سطح (05/0P فرضیه پنجم: به کارگیری روش تدریس جیک ساو در رشد مهارت های مربوط به ایجاد ارتباط مناسب با همسالان در دانش آموزان مؤثر است.
The Effect of Cooperative Learning on Junior High- School Student during Small Group, Journal of Learning and Instruction: Vol. 14, pp.
The effective of cooperative learning on juniorhigh school students during small group learning.
Cooperative learning as a mean of improving social skill among middle grade students.
The Use of the Cooperative Learning Strategy STAD to Promote Academic Achievement in a High School Social Studies Class.