چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش تفکر مثبت بر رضایت زناشویی و ارتقاء کیفیت زندگی میباشد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و شاهد انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی زنان متاهل دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شیراز (پردیس شهید باهنر) است. از طریق نمونهگیری تصادفی تعداد 60 زن از جامعه آماری انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونهگیری در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 30 آزمودنی) جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایت زناشویی (اینریچ) و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL) بود. ابتدا در جامعه آماری دو گروه شاهد و کنترل که به صورت تصادفی انتخاب شد و گروه آزمایش در 10 جلسه 60 دقیقهای آموزش دیدند ولی گروه گواه هیچ گونه مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام دوره آموزش، پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. دادههای بدست آمده به روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش تفکر مثبت بر رضایت زناشویی و ارتقاء کیفیت زندگی تاثیر معنادار دارد. همچنین اثر بخشی جلسات اموزش تفکر مثبت بر خورده مقیاسهای کیفیت زندگی (سلامت فیزیکی، روانی، اجتماعی) مورد بررسی قرار گرفت.
The present research aims making clear at clarifying be effectiveness of teaching positive thinkings on spouse's satisfaction and the promotion of life quality. This research, a semi – empirical in nature with pre- and post – testing design was done with a control group, the population includes all married female students in Shiraz shahid bahonar farhangin university. Through proposing sampling 6 subjects were selected from among the population and put into 2 groups. Each containing 30 subject the tools used in this research included spouse's satisfaction and life quality questionnaires. Firstly, the two minutes sessions but the other group doesn't receive any training. After the training both group has post- test. The data gathered was slivered by a covariation analysis. The results showed that teaching positive thinking had meaning full effects on spouse's satisfaction and then promotion of life qulity. The results showed that teaching positive thinking had meaning full effects on spouse's satisfaction and then promotion of life qulity.
خلاصه ماشینی:
جدول 4: آزمون تحلیل کوواریانس برای فرضیه اصلی شاخص آماری متغیرها SS df F sig اندازه اثر توان آزمون پیش آزمون 43/407 1 69/28 001/0 33/0 99/0 گروه 01/1357 1 56/98 001/0 59/0 99/0 خطا 42/809 57 کل 87/2706 59 نتایج جدول (4) نشان می دهد، باحذف تاثیر متغیر پیش آزمون و با توجه به ضریب F محاسبه شده، مشاهده می شود که بین میانگین های تعدیل شده نمرات کیفیت زندگی شرکت کنندگان برحسب عضویت گروهی«آزمایش و کنترل» در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده می شود(P فرضیه دوم آموزش تفکر مثبت بر رضایت مندی زناشویی تاثیر معنی دار دارد.
جدول 5: آزمون تحلیل کوواریانس برای فرضیه دوم شاخص آماری متغیرها SS df F sig اندازه اثر توان آزمون پیش آزمون 61/171 1 45/9 003/0 14/0 85/0 گروه 33/694 1 خطا 78/4186 57 کل 40/5093 59 نتایج جدول (5) نشان می دهد، باحذف تاثیر متغیر پیش آزمون و با توجه به ضریب F محاسبه شده، مشاهده می شود که بین میانگین های تعدیل شده نمرات رضایت مندی زناشویی شرکت کنندگان برحسب عضویت گروهی«آزمایش و کنترل» در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده می شود(P آزمون فرضیه سوم آموزش تفکر مثبت بر ابعاد کیفیت زندگی تاثیر معنی دار دارد.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین کیفیت زندگی زنان گروه آزمایش و گواه در پسآزمون پس از حذف تأثیر پیشآزمون تفاوت معنادار وجود دارد.