چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار بخشی به مقیاس راهبردهای انضباطی معلمان انجام شد. براى انجام پژوهش از روش جمعآوری نظرات معلمان و تحلیل مضمون برای ساخت مقیاس و روش توصیفی- پیمایشی برای اعتباربخشی به مقیاس طراحی شده استفاده شد. این پژوهش شامل دو نمونه آمارى بود که براى هدف اول 43 نفر معلم به روش نمونهگیری هدفمند و براى هدف دوم 354 نفر معلم به روش خوشهای چندمرحلهای طبقهای به عنوان آزمودنى انتخاب شدند. براى جمعآوری دادهها از دو ابزار محقق ساخته استفاده شد. اولین پرسشنامه داراى یک سؤال باز بود که در آن از معلمان نمونه اول خواسته شد تا راهبردهای انضباطی خود را در کلاس فهرست نمایند. دومین پرسشنامه یک مقیاس 35 سؤالى بود که آیتمهاى آن به طریق تحلیل مضمون و براساس نظرات معلمان از بین راهبردهای انضباطی آنها انتخاب شده بود. برای تعیین مولفههای این پرسشنامه از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه مؤلفههای اصلی و چرخش متعامد واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملى اکتشافى نشان داد که راهبردهای انضباطی معلمان را در هفت نوع راهبرد دستهبندی کرد که عبارتند از: قیمی(مستقیم)، پیشگیری مبتنی بر قانون گذاری، انسانی( غیرمستقیم)، واکنش سریع، مبتنی بر رابطه و شناخت، غیرکلامی و نمونه و مدلسازی.
This research was performed with the aim to design and validate the scale teachers' disciplinary strategies. For research, The method collect comments of teachers and thematic analysis to build scale, and Correlation- survey method was used to validate the designed scale. This research includes two sample for the first goal 43 teachers of purposive sampling method and The second purpose were selected 354 teachers as the subjects to multi-stage stratified cluster sampling method. For data collection were used two researcher made tools. The first questionnaire was consisted one open question in which of the teacher first sample was asked up to list their discipline strategies in class. The second questionnaire was 35-item scale that its items had been elected through thematic analysis and based on the opinions of teachers from discipline strategies. To determine the components of the questionnaire, was used exploratory factor analysis and principal component and varimax orthogonal rotation analysis method. Exploratory factor analysis showed that teachers' disciplinary strategies are classified into seven types of strategies that include: Custody (direct), prevention-based legislation, human (indirectly), rapid response, based on relation and recognition, non-verbal and sample and modeling.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل عاملى اكتشافى نشان داد كه راهبردهای انضباطی معلمان را میتوان در هفت نوع راهبرد کلی قرار داد که عبارتند از: قیمی(مستقیم)، پیشگیری مبتنی بر قانون گذاری، انسانی( غیرمستقیم)، واکنش سریع، مبتنی بر رابطه و شناخت، غیرکلامی، نمونه و مدلسازی.
همچنین لوئیس ( 2001) نیز برای اندازه گیری راهبردهای انضباطی معلمان در کلاس درس پرسشنامهای 24 سوالی طراحی نموده است که شامل شش راهبرد میباشد که عبارتند از 1- تنبیه،2- شناخت ،3- پاداش، 4- بحث و گفت و گو، 5- اشارهای و 6- پرخاشگری.
یافتهها برای تعيين انواع راهبردهای انضباطی از تحليل عاملی اکتشافی بر روی پاسخهای 348 مشارکتکنندگان حاضر در نمونه دوم، به روش تجزیه مؤلفههای اصلی و چرخش متعامد واریماکس استفاده شد.
همچنین بررسی پیشینه تجربی شناسایی راهبردهای انضباطی معلمان نشان داد که نتایج پژوهش سیوب(2012) با نتایج سوال پژوهشی دوم قابل مقایسه میباشد.
همچنین استفاده از راهبرد غیرکلامی برای مشکلات خفیف دانشآموزان نیز از جمله مبانی نظری مطرح در این عرصه میباشد(توماس دانیل به نقل از سلیمانی،1385)، که توجه معلمان به این راهبرد در مدیریت بیانضباطیهای دانشآموزان کاملا مشهود بود.
با توجه به اینکه پژوهش حاضر در جامعهای نسبتاً بزرگ انجام شده است ولی با این وجود تنوع در نوع راهبرد انضباطی معلمان در این پژوهش دارای محدودیت زمانی و مکانی میباشد.
Classroom management: A critical part of educational psychology, with implications for teacher education Educational Psychologist, 36, 103–112.
Classroom management: wheat ELT students expect Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 3(1), 94-97.
Journal of Teaching and Teacher Education, 26(1) :1261-1268.