چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش ریاضی با استفاده از تخته های هوشمند بر یادگیری، یادداری و شوق یادگیری دانش آموزان پایه ی ششم انجام می شود. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم ناحیه دو کرمانشاه در سال تحصیلی 1397-1396 است. حجم نمونه 30 دانش آموز که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش شامل 15 نفر و گروه کنترل نیز شامل 15 نفر بودند. روش نمونه گیری خوشه ای است که به صورت هدفمند از نمونه ی در دسترس انجام شد. جهت سنجش مؤلفه نقش تخته هوشمند بر یادگیری و یادداری از پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید و برای سنجش میزان شوق به یادگیری دانش آموزان، پرسش نامه 8 گویه ای Hoyle و همکاران استفاده شد و به کمک نرم افزار spss22 مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. در مرحله نهایی داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کلموگروف - اسمیرنف متغیرها مورد تجزیه و تحلیل و نتایج نشان داد که تخته هوشمند بر یادگیری، یادداری و شوق یادگیری مؤثر است.
The purpose of this study is to investigate the role of math training using smart boards on learning, retention and learning craze for sixth grade students. This research is a semi-experimental design with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study is all 6th grade male and female students of Kermanshah 2nd district in the academic year 1397-1396.Sample size of 30 students were divided into two experimental and control groups. The experimental group consisted of 15 patients and the control group included 15 subjects. A cluster sampling method was conducted purposefully from an accessible sample. To assess the role of the component, the role of smart boards on learning and memorizing the pre-test and post-test was used and to measure the amount of enthusiasm for learning the students, a questionnaire of 8-point Hoyle et al. Was used and analyzed with SPSS22 software. In the final stage, the data were analyzed using descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test, and the results indicated that intelligent board is effective on learning, retention and learning passion.
خلاصه ماشینی:
لذا پژوهش حاضر در پی پاسخ دادن به این پرسش اساسی است که آیا کلاس های مجهز به تخته هوشمند در درس ریاضی بر میزان یادگیری، یادداری و شوق یادگیری تأثیر داشته باشد؟ در این راستا فرضیه های زیر مورد آزمون واقع خواهد شد.
روش اجرای پژوهش پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش ریاضی پایه ششم با استفاده از تخته هوشمند بر میزان یادگیری، یادداری و شوق یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو شهر کرمانشاه انجام گردید.
جهت بررسی اثربخشی تخته هوشمند از جلسات مداخله در 10 جلسه 45 دقیقه ای در طول دو ماه تحصیلی استفاده شد و -Ashley – Denison در قبل و بعد از جلسات از هر دو گروه آزمایش و کنترل آزمون یادگیری و یادداری ریاضی و شوق یادگیری صورت گرفت و ابزار یادگیری میزان رشد آموخته های دانش آموزان که حاصل تفاوت نمرات آن ها در پیش آزمون و پس آزمون بود حاصل شد.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از کلاسهای مجهز به تخته هوشمند بر میزان یادگیری به درس ریاضی دانشآموزان پایه ششم مؤثر است و لذا فرضیه اول پژوهش تأیید میشود.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از کلاسهای مجهز به تخته هوشمند بر میزان یادداری به درس ریاضی دانشآموزان پایه ششم مؤثر است و لذا فرضیه دوم پژوهش تأیید میشود.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از کلاسهای مجهز به تخته هوشمند بر میزان شوق یادگیری به درس ریاضی دانشآموزان پایه ششم مؤثر است و لذا فرضیه سوم پژوهش تأیید میشود.