چکیده:
از مهمترین موارد در بیان هنرمندانه یک اثر هنری، شکل پنهانی زیرساخت آن بهشمار میآید. این نقش به خصوص در هنر نگارگری ایرانی قابل تامل است. بیان نمادین و هنرمندانه در آثار دوره صفوی به صورتی انتظام یافته در نگارههای بسیاری متجلی شده است. ازجمله نگارههایی که در مکتب تبریز دوم به تصویر کشیده شد، نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی به قلم سلطان محمد، دارای لایههای پنهان معنایی و نمادین بسیار است. پژوهش حاضر با هدف تبیین معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مورد نظر و ارتباط آن با کل مجموعه درپی پاسخ به این سوال است: وجوه عرفانی چگونه در ساختار و ترکیببندی نگاره بازتاب یافته است؟ یافتههای موجود بهروش توصیفی- تحلیلی و روش جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای انجام پذیرفته است. نتایج حاکی از آن است که روند شکلگیری نگاره با ساختاری انتظام یافته، حاوی نگرشی روحانی و جلوههای مختلف عرفانی است که در قالب تصاویر مبین اصل کثرت در عین وحدت است.
One of the most important aspects of an artistic expression in a work of art is the hidden form of its infrastructure. This item is especially noteworthy in Iranian painting. Symbolic and artistic expression in the works of the Safavid period are manifested in a well-organized manner in many paintings. Among the paintings depicted in the school of Tabriz II, the painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness by Sultan Mohammad has many hidden semantic and symbolic layers. The aim of this study is to explain the mystical meanings in the form and structure of this painting and its relationship with the whole collection in order to answer this question: How are mystical aspects reflected in the structure and composition of the painting? The available findings are descriptive-analytical and the method for collecting data is library-based. The results indicate that the process of miniature formation follows an organized structure and contains a spiritual attitude with various mystical manifestations which in turn reveals the principle of “plurality in unity”.